Η συμπεριφορά των αγοραστών κατοικίας κατά την περίοδο 2004-2007
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.aei.2010.227Λέξεις-κλειδιά:
Αγορά κατοικίας, Κοινωνική ψυχολογία, Οικονομικός συμπεριφορισμόςΠερίληψη
Κατά την περίοδο 2004-2007 σημειώθηκε κορύφωση της παραγωγής κατοικίας στα αστικά κέντρα της χώρας. H κατασκευή νέων κατοικιών, καθώς και οι τιμές τους, έφθασαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον ευνόησε την εξέλιξη αυτή: τα επιτόκια στεγαστικής πίστης κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, και υπήρχε η απαραίτητη ρευστότητα για τη δανειοδότηση των ενδιαφερομένων αγοραστών. Κατά την περίοδο αυτή, προαναγγέλθηκαν δύο σημαντικές αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων, οι οποίες προβλήθηκαν ιδιαίτερα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους επαγγελματίες της αγοράς και προεξοφλούσαν σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των κατοικιών: η επιβολή ΦΠΑ στα ακίνητα και η δραστική αύξηση των αντικειμενικών αξιών τους από τις αρχές του 2006. Το ερώτημα που τίθεται και διερευνάται στην εργασία αυτή είναι το εξής: με δεδομένο το ευνοϊκό μακροοικονομικό περιβάλλον, σε ποιο βαθμό και με ποιο τρόπο, οι αγοραστές κατοικίας επηρεάσθηκαν από τις απόψεις που προβλήθηκαν από τα ΜΜΕ προκειμένου να προχωρήσουν στην απόκτηση στέγης; Για τη διερεύνηση του ερωτήματος αυτού διενεργήθηκε μικρής έκτασης έρευνα με ερωτηματολόγιο στο οποίο απάντησαν άτομα που αγόρασαν κατοικία κατά την περίοδο μελέτης σε δύο επαρχιακές πόλεις της Ελλάδας. Aπό την έρευνα προέκυψε ότι πράγματι, ένα σημαντικό ποσοστό, ικανό να επηρεάσει το ισοζύγιο της προσφοράς με τη ζήτηση, επηρεάσθηκε από τις φορολογικές αλλαγές. Η εργασία αυτή αποτελεί μια από τις πρώτες προσπάθειες αξιοποίησης των προσεγγίσεων της κοινωνικής ψυχολογίας και του οικονομικού συμπεριφορισμού στην κατανόηση της αγοράς κατοικίας.