Υπολογισμός της προσβασιμότητας ηλικιωμένων ατόμων με τις δημόσιες συγκοινωνίες του Δήμου Νέας Ιωνίας Αττικής σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών

Συγγραφείς

  • Βασίλειος Τζούμας
  • Άγγελος Μιμής

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.aei.2022.1259

Λέξεις-κλειδιά:

Ηλικιωμένοι, Προσβασιμότητα, Σύστημα δημόσιων μεταφορών, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών

Περίληψη

Τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρατηρηθεί αλματώδης αύξηση του ηλικιωμένου πληθυσμού, ιδιαίτερα στις ανεπτυγμένες δυτικού τύπου χώρες. Το φαινόμενο αυτό έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα εξαιτίας των επιπτώσεων που σχετίζονται με τη μετακίνηση των ηλικιωμένων, αφού αυτοί επιλέγουν κατά κόρον τα ιδιωτικής χρήσης (ΙΧ) οχήματα για τις μετακινήσεις τους, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που αντιμετωπίζουν χαμηλό επίπεδο προσβασιμότητας στις Στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς-ΜΜΜ.

Η Ανάλυση της Προσβασιμότητας με τις Δημόσιες Συγκοινωνίες κατέχει έναν ολοένα αυξανόμενο ρόλο στις διαδικασίες χάραξης πολιτικών που σχετίζονται τόσο με περιβαλλοντικά θέματα και ιδιαίτερα αυτών που στοχεύουν σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Το παρόν άρθρο είναι αποτέλεσμα Μεταπτυχιακής Διατριβής που εκπόνησε ο Τζούμας (2020) και σκοπό έχει να διερευνήσει την προσβασιμότητα των ηλικιωμένων ατόμων με τις δημόσιες συγκοινωνίες στο Δήμο της Νέας Ιωνία Αττικής σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ), προκειμένου να εξακριβωθεί το επίπεδο της προσβασιμότητας που απολαμβάνει η υπόψη πληθυσμιακή ομάδα στην περιοχή μελέτης.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Αναφορές

Ελληνόγλωσση

Γιαννοπούλου, Η. (2014) Μεθοδολογικό πλαίσιο αξιολόγησης της προσβασιμότητας αστικών περιοχών: Η περίπτωση των ΜΜΜ στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Διπλωματική εργασία. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Μάντη, Χ.Ε. (2014) Μεθοδολογικό πλαίσιο αξιολόγησης της προσβασιμότητας μέσων μαζικής μεταφοράς: Χωροθετική ανάλυση στο Δήμο Αθηναίων. Διπλωματική εργασία. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Τζούμας, Β. (2020) Υπολογισμός της προσβασιμότητας ηλικιωμένων ατόμων ή ατόμων που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση στις δημόσιες συγκοινωνίες του Δήμου Νέας Ιωνίας Αττικής, σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. Μεταπτυχιακή διατριβή. Πάντειο Πανεπιστήμιο. Διαθέσιμο στο: http://pandemos.panteion.gr/index.php?lang=el&op=record&type=cid&q=isMemberOf-cid:14,isMemberOfCollection- cid:6&page=23&pid=iid:20253.

Νόμος 1515/1985. Ρυθμιστικό Σχέδιο και πρόγραμμα προστασίας περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. ΦΕΚ 18/Α/1985.

Ξενόγλωσση

Biba, S., Curtin, K.M. και Manca, G. (2010), “A new method for determining the population with walking access to transit”. International Journal of Geographical Information Science, 24, 347-364.

Bok, J. και Kwon, Y. (2016), “Comparable measures of accessibility to public transport using the general transit feed specification”. Sustainability, 8(224), 1-13.

Currie, G. (2010) “Quantifying spatial gaps in public transport supply based on social needs”. Journal of Transport Geography, 18, 31-41.

Daniels, R. και Mulley, C. (2013) “Explaining walking distance to public transport: The dominance of public transport supply”. The Journal of Transport and Land Use, 6 (2), 5-20.

Delmelle, E.C. και Casas, I. (2012) “Evaluating the spatial equity of bus rapid transit-based accessibility patterns in a developing country: The case of Cali, Colombia”. Transport Policy, 20, 36-46.

Evans, E.L. (2001) “Influences on mobility among non-driving older Americans”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (3), 151-168.

Fatima, K., Moridpour, S., Saghapour, T. και De Gruyter, C. (2018) “A case study of elderly public transport accessibility, 21-23 December 2018”. Proceedings of the 7th International Conference on Transportation and Traffic Engineering (ICTTE 2018). Beijing, China.

Greater Vancouver Transportation Authority (2004) Transit service guidelines public summary report. Vancouver, Canada: Greater Vancouver Transportation Authority.

Gutiérrez, J. (2009) “Transport and accessibility”. International Encyclopedia of Human Geography, Oxford: Elsevier, 1, 410-417.

HKL (2008) “Public transport planning guidelines in Helsinki”. HKL publication series A: 1/2008. Helsinki: HKL Planning Unit.

Kim, S. και Ulfarsson, G. (2013) “Transportation in an aging society: Linkage between transportation and quality of life”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2357, 109-115.

Kimpel, T.J., Duecker, K.J. και El-Geneidy, A.M. (2007) “Using GIS to measure the effects of service area and frequency on passenger boarding’s at bus stops”. URISA Journal, 19, 5-11.

Litman, T. (2003) “Measuring transportation: Traffic, mobility and accessibility”. Ite Journal, 73(10), 28-32.

Lucas, K. (2005) “Providing transport for social inclusion within a framework for environmental justice in the UK”. Papers of 28th Australasian Transport Research Forum, Sydney. DOI: 10.1016/j.tra.2005.12.05.

Manaugh, K. και El-Geneidy, AM. (2012) “What makes travel 'local': Defining and understanding local travel behavior”. Journal of Transport and Land Use, 5(3), 15-27. Miller, H.J. και Shaw, S.L. (2001), Geographic Information Systems for transportation: Principles and applications. New York: Oxford University Press.

Neilson, G. και Fowler, W. (1972) “Relation between transit ridership and walking distances in a low density Florida retirement area”. Highway Research Record, 403, 26-34.

Preston, J. και Raje, F. (2007) “Accessibility, mobility and transport-related social exclusion”. Journal of Transport Geography, 15(3), 151-160.

Rosenbloom, S. (2001) “Sustainability and automobility among the elderly: an international assessment”. Transportation 28, 375-408.

Sze, N.N. και Christensen, K.M. (2017) “Access to urban transportation system for individuals with disabilities”. IATSS Research, 41(2017), 66-73.

TRB (2005) Transportation Research Board of the National Academies, 2005 Annual Report. Διαθέσιμο στο: http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/general/2005_TRB_A nnual_Report.pdf.

Yigitcanlar, Τ., Mohamed, Α., Kamruzzaman, Μ. και Piracha, A. (2018) “Understanding transport-related aocial exclusion: A multidimensional approach”. Urban Policy and Research, 37(1), 97-110.

Ηλεκτρονικές αναφορές

ΕΓΓΕ-Ελληνική Γεροντική και Γηριατρική Εταιρεία (2019), “Δελτίο Τύπου Ε.Γ.Γ.Ε. 1η Οκτωβρίου – Παγκόσμια Ημέρα των Ηλικιωμένων 2018”, Διαθέσιμο στο: https://www.gerontology.gr/2018/09/28/δελτίο-τύπου-ε-γ-γ-ε-παγκόσμια-ημέρα- ηλ/, [ανακτήθηκε 15/9/2019].

ΕΛΣΤΑΤ (2012), “Δελτίο Τύπου: Ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών 2011 για το Μόνιμο Πληθυσμό της Χώρας”, Διαθέσιμο στο: http://www.statistics.gr/, [ανακτήθηκε 18/9/2019].

Olson, J. (2010), “The Five-Minute Walk: more than just a circle”, Διαθέσιμο στο: https://johnwolson.com/2010/08/23/the-five-minute-walk-more-than-just-a-circle/, [ανακτήθηκε 25/9/2019].

WILMAPCO (Wilmington Area Planning Council) (2011), “Age-restricted communities: Transit and sidewalk analysis”, WILMAPCO Data Report No. 11, Newark, DE. Διαθέσιμο στο: http://wilmapco.org/data/#Data_Reports, [ανακτήθηκε 25/9/2019].

Λήψεις

Δημοσιευμένα

01-01-2022

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Τζούμας Β., & Μιμής Ά. (2022). Υπολογισμός της προσβασιμότητας ηλικιωμένων ατόμων με τις δημόσιες συγκοινωνίες του Δήμου Νέας Ιωνίας Αττικής σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. Αειχώρος: Κείμενα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, (34), 147–180. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.aei.2022.1259

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα