Νοηματικοί προσανατολισμοί των μαθητών
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.sst.2009.27Λέξεις-κλειδιά:
Κώδικας, Ταξινόμηση, ΠεριχάραξηΠερίληψη
Σε αυτό το άρθρο αναλύεται η έννοια των νοηματικών προσανατολισμών, ως δομικό στοιχείο του κώδικα. Ειδικότερα, αναλύεται η σημασία της αρχικής πλαισίωσης των εμπειριών των μαθητών στο οικογενειακό πλαίσιο καθώς και ο ρόλος των διακριτών τύπων οικογενειακής οργάνωσης, σύμφωνα με τη θεωρία του Bernstein, για τη δημιουργία επεξεργασμένων ή περιορισμένων νοηματικών προσανατολισμών. Από την ανάλυση αυτή αναδεικνύεται ότι στη θεωρία των κωδίκων υπάρχει μια μετατόπιση της ευρύτερης προβληματικής από γλωσσολογικούς δείκτες στη σημαντική που τους διέπει. Επίσης, αναδεικνύεται ότι η πρωτογενής κατανομή των επεξεργασμένων ή περιορισμένων νοηματικών προσανατολισμών απορρέει από την κοινωνική διαίρεση της εργασίας και μεταβιβάζεται στην οικογένεια, η οποία, σε κάθε περίπτωση, συνιστά τον «τόπο» της δημιουργίας των διαφοροποιημένων νοηματικών προσανατολισμών.