Η Δυναμική της Γνώσης στις Χωρικές Συγκεντρώσεις: Η περίπτωση των Συστάδων Επιχειρήσεων
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.aei.2025.2261Λέξεις-κλειδιά:
Χωρική Συγκέντρωση, Γνώση, Μάθηση, Καινοτομία, Συστάδες Επιχειρήσεων, Περιφερειακή Ανάπτυξη, Οικονομία ΓνώσηςΠερίληψη
Οι παραδοσιακές θεωρίες που εξετάζουν τη σχέση μεταξύ χωρικής συγκέντρωσης και ανταγωνιστικότητας βασίζονται στο φυσικό πλεονέκτημα μιας περιοχής και στις εξωτερικές οικονομίες κλίμακας. Ωστόσο, η σύγχρονη βιβλιογραφία, ιδίως με την εξέλιξη της οικονομίας της γνώσης, μετατοπίζει την προσοχή προς την επίδραση της τοπικής γνώσης, της διάχυσης της γνώσης και της συλλογικής μάθησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η γνώση αναγνωρίζεται ως θεμελιώδης πηγή οικονομικής ανάπτυξης, ενώ η μάθηση θεωρείται μια διαδικασία που ενισχύει την ικανότητα απόκτησης και δημιουργίας νέας γνώσης. Το κεντρικό επιχείρημα της πρόσφατης βιβλιογραφίας είναι ότι η ανταγωνιστικότητα στην παγκόσμια οικονομία βασίζεται πλέον στα τοπικά πρότυπα παραγωγής και ανταλλαγής γνώσης, καθώς και στις καινοτόμες διαδικασίες μάθησης. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί τις τελευταίες δεκαετίες στην έννοια των συστάδων επιχειρήσεων, οι οποίες κατέχουν κεντρική θέση στις σύγχρονες θεωρητικές και εμπειρικές συζητήσεις για την περιφερειακή ανάπτυξη. Η βιβλιογραφία επισημαίνει την ανάγκη για ένα νέο μοντέλο περιφερειακής ανάπτυξης που εστιάζει στην παραγωγή, κυκλοφορία και αξιοποίηση της γνώσης, κυρίως υπό τις συνθήκες της παγκοσμιοποίησης και των αυξημένων ανταγωνιστικών πιέσεων. Οι φορείς χάραξης πολιτικής, καθώς προσπαθούν να ενισχύσουν τις περιφέρειές τους ενάντια στον αυξανόμενο παγκόσμιο ανταγωνισμό, αναζητούν στρατηγικές που θα ενθαρρύνουν την καινοτομία και θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα μέσω της δημιουργίας γνώσης και της μάθησης. Μία από τις κεντρικές παραδοχές της βιβλιογραφίας αφορά τη σημασία της γεωγραφικής εγγύτητας. Η εγγύτητα αυτή διευκολύνει τη διάχυση της γνώσης και ενισχύει τη συλλογική μάθηση στις χωρικά συγκεντρωμένες επιχειρήσεις, όπως στις συστάδες. Ωστόσο, η γεωγραφική εγγύτητα από μόνη της δεν θεωρείται επαρκής συνθήκη για την προώθηση της καινοτομίας. Αντίθετα, η βιβλιογραφία υποστηρίζει ότι είναι απαραίτητο να εξετάζονται και άλλες μορφές εγγύτητας – κοινωνική, πολιτισμική, θεσμική – οι οποίες συμβάλλουν στην ενίσχυση της δημιουργίας και μεταφοράς της γνώσης και της μάθησης στις χωρικά συγκεντρωμένες επιχειρήσεις. Το άρθρο εξετάζει αναλυτικά πώς οι διάφορες διαστάσεις της εγγύτητας επηρεάζουν τη γνώση, τη μάθηση και την καινοτομία, εστιάζοντας στις περιπτώσεις των συστάδων επιχειρήσεων. Με αυτό τον τρόπο, η βιβλιογραφική επισκόπηση αναδεικνύει τη σημασία των τοπικών παραγόντων για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, μέσα από τη γνώση, τη μάθηση και τις χωρικές συγκεντρώσεις επιχειρήσεων.
Λήψεις
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2025 Αειχώρος: Κείμενα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση 4.0.