H ανάδυση της έννοιας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, από τις κοινωνικές αναπαραστάσεις των μαθητών της Στ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου, στο πλαίσιο του μαθήματος της ιστορίας
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.sst.2018.827Λέξεις-κλειδιά:
Ανθρώπινα Δικαιώματα, Κοινωνικές αναπαραστάσεις, Ιστορία, Πολιτική κοινωνικοποίησηΠερίληψη
Η εργασία αυτή επιχειρεί να αναδείξει τον τρόπο νοηματοδότησης και το περιεχόμενο που δίνουν οι μαθητές της Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου στην έννοια Ανθρώπινα Δικαιώματα, όπως αναδύεται από τις κοινωνικές τους αναπαραστάσεις στα πλαίσια του μαθήματος της ιστορίας, με αφορμή ερωτήματα που αφορούν την περίοδο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων εναντίον της τουρκοκρατίας. Η θεωρία των κοινωνικών αναπαραστάσεων του S. Moscovici υποστηρίζει ότι η γνώση δεν είναι ατομική ιδιοκτησία αλλά αποτελείται από συλλογικές δομές που εκφράζουν τον τρόπο που κατανοεί, νοηματοδοτεί τον κόσμο μια συλλογικότητα αλλά και το περιεχόμενο αυτής της νοηματοδότησης. Οι κοινωνικές αναπαραστάσεις των μαθητών εν προκειμένω νοούνται ως το επίπεδο «κοινωνικής τους πολιτικοποίησης» στη συγκεκριμένη ηλικία και για το συγκεκριμένο ζήτημα. Μέσα από τα κείμενα/απαντήσεις των μαθητών και μαθητριών ενός τμήματος της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, στα ερωτήματα που τέθηκαν στο πλαίσιο έρευνας-δράσης, εντοπίζονται οι κοινωνικές τους αναπαραστάσεις επί του θέματος, παρουσιάζεται και αναλύεται η κατηγοριοποίησή τους και διατυπώνονται προτάσεις που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν προς την κατεύθυνση του ελέγχου, του εξορθολογισμού και της αναπλαισίωσής τους σε ιστορική σκέψη και γνώση.