Πέρα από τον φράχτη: Μια Μεθοδολογική Πρόταση για την Αξιολόγηση του Έγχρωμου Άλλου στο Σύγχρονο Εικονογραφημένο Βιβλίο.
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2009.499Abstract
Η προσέγγιση της ιδεολογίας του φυλετισμού στην παιδική λογοτεχνία και του βαθμού που αυτός ο ρατσιστικός λόγος αναπαράγεται ή καταρρίπτεται στα σημερινά εικονογραφημένα βιβλία αποτελεί τον κεντρικό άξονα της παρούσας εργασίας. Αναλυτικότερα, επιχειρείται η προσέγγιση της έννοιας του βιολογικού ρατσισμού και των σύγχρονων διαστάσεών του, μέσω της αναφοράς στη ‘θεωρία περί λευκότητας’, η οποία αποτελεί το πεδίο μελέτης ενός νέου επιστημονικού τομέα σπουδών, των White ή Whiteness Studies. Επισημαίνονται οι λόγοι που καθιστούν σημαντική την εξέταση της φυλετικής ιδέας στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και προσεγγίζεται η σχέση της λογοτεχνίας με τη διαδικασία κατασκευής και λειτουργίας της φυλετικής ταυτότητας. Η σύντομη αυτή μελέτη ολοκληρώνεται με την εξέταση της φυλετικής ιδεολογίας σε πέντε διακεκριμένα ξενόγλωσσα εικονογραφημένα βιβλία, με άξονα μια σειρά κριτηρίων αξιολόγησης της απεικόνισης του έγχρωμου Άλλου σε αυτά.