Ανασκόπηση των Εφαρμογών του Προγράμματος Αγωγής Υγείας «Δεν Καπνίζω, Γυμνάζομαι» σε Μαθητές και Μαθήτριες Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου
Λέξεις-κλειδιά:
κάπνισμα, άσκηση, προγράμματα πρόληψης, έφηβοιΠερίληψη
Ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με σκοπό την ευαισθητοποίηση για την αποφυγή του καπνίσματος σχεδιάσθηκε, συνδυάζοντας στοιχεία από τέσσερις σχετικές θεωρίες (Κοινωνικο-γνωστική θεωρία, Θεωρία Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς, μοντέλο των Πιστεύω Υγείας και Θεωρία της Πειθούς). Για τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν 8 διαφορετικές παρεμβατικές έρευνες, σε εννέα
διαφορετικά σχολεία όλων των βαθμίδων, με τη συμμετοχή 1230 μαθητών-μαθητριών. Η ανασκόπηση των
ερευνών αυτών δείχνει ότι η εφαρμογή του προγράμματος είχε ισχυρότερη επίδραση προς την επιθυμητή
κατεύθυνση στα παιδιά δημοτικού από ότι στις άλλες βαθμίδες, ενώ όταν προστέθηκαν οδηγίες για τη διακοπή του καπνίσματος το πρόγραμμα ήταν θετικότερα αποτελέσματα και στα παιδιά του Λυκείου. Σε όλες
τις εφαρμογές βελτιώθηκαν οι γνώσεις σχετικά με το κάπνισμα. Τα αποτελέσματα εξετάζονται σε σχέση με τις
θεωρίες στις οποίες βασίστηκε το πρόγραμμα και δίνονται κατευθύνσεις για μελλοντικές εφαρμογές του
προγράμματος.