Δημόσιο και ιδιωτικό Πανεπιστήμιο: Συγκεντρωτικό κατεστημένο και φιλελεύθερος εκμοντερνισμός
Abstract
Στο σταυροδρόμι των εξελίξεων της διαδικασίας της Μπαλόνια, που έχει θέσει στόχο τον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών
εκπαιδευτικών συστημάτων και την προσαρμογή τους στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση
μαστίζεται από σιβηρικού τύπου κρατικό συγκεντρωτισμό και σοβαρά φαινόμενα υποχρηματοδότησης, χαμηλής ακαδημαϊκής ποι
ότητας και έλλειψης ανταγωνιστικότητας. Το σύνολο των φαινομένων, πέρα από την υποβάθμιση των πανεπιστημίων, προκαλεί
τριγμούς και στην κοινωνική συνοχή, αφού οι οικονομικές ανισότητες ζουν και βασιλεύουν, εν αντιθέσει με τη συνταγματική κα
τοχύρωση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. Μέσω κριτικών επισημάνσεων του συγκεντρωτικού χαρακτήρα διοίκησης του ελ
ληνικού τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού συστήματος, το παρόν άρθρο θα στοιχειοθετήσει την ανάγκη εκμοντερνισμού του με τρεις
τρόπους: τη λειτουργία αξιολόγησης σύμφωνα και με τους όρους της αγοράς, την υιοθέτηση του θεσμού των διδάκτρων ως
τρόπου αντιμετώπισης της μειούμενης δημόσιας χρηματοδότησης, και την αποδέσμευση της πρόσβασης από τον ηλεκτρονικό
υπολογιστή του Υπουργείου Παιδείας.