«Ηθική του φρονήματος» και «κοινωνικά κατασκευασμένη» γνώση: Απόσπασμα σχσλικού βιβλίου ως αφετηρία για διάλογο με τη «Νέα» Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Abstract
Στο πλαίσιο ενός διαλόγου με τη «Νέα» Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, ασκείται κριτική στον τρόπο που η τελευταία συγχέει ή ταυτίζει την εμπειρική-καθημερινή πρόσληψη και ερμηνεία των κοινωνικών φαινομένων από τα άτομα με την μεθοδική-επιστημονική διερεύνησή τους. Οι ακρότητες και οι αντιφάσεις που δημιουργούνται στο πλαίσιο του σχετικισμού αυτού συγκε
κριμενοποιούνται στο παράδειγμα του «Παπουλάκου». μιας χαρισματικής μορφής που δημιούργησε αναταραχές στις συνθήκες
που επικρατούσαν στα μέσα του 19ου αιώνα στην Πελοπόννησο. Η μορφή αυτή ανακατασκευάστηκε με λογοτεχνικό-εξιδανικευμένο τρόπο από την Κωστή Μπασιά στο έργο του «Παπουλάκος-Μαρτυρία». Ένα απόσπασμα από αυτό έγινε αντικείμενο
χρήσης σε σχολικό βιβλίο, σε μια εποχή που καταδικάζονται γενικά οι ακραίες εκδηλώσεις της 'ηθικής του φρονήματος' από
περιθωριακές τρομοκρατικές οργανώσεις, ανεξάρτητα αν αυτές παρουσιάζονται με μια μάλλον θρησκευτική-φονταμενταλιστική ή
με μιαν εκκοσμικευμένη μορφή (όπως π.χ. η 17 Νοέμβρη).