Διαβάζοντας τα εφηβικά μυθιστορήματα της Βούλας Μάστορη υπό το φως της Θεωρίας του Wolfgang Iser
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2022.985Περίληψη
Στο παρόν άρθρο[1] παρουσιάζεται συνοπτικά το εγχείρημα της εφαρμογής της Θεωρίας της Αισθητικής Ανταπόκρισης του Wolfgang Iser στο σύνολο των εφηβικών μυθιστορημάτων της Βούλας Μάστορη. Στόχος αυτής της εφαρμογής είναι η σύνδεση της Θεωρίας της Λογοτεχνίας με το αμφιλεγόμενο πεδίο της Λογοτεχνίας για Εφήβους και συγκεκριμένα η αναζήτηση της κεντρικής έννοιας της Θεωρίας του Iser, της διάδρασης κειμένου-αναγνώστη, στα εφηβικά έργα της Ελληνίδας συγγραφέα: Τ’ αυγουστιάτικο φεγγάρι (1982), Ο καλεσμένος (1984), Στο γυμνάσιο (1991), Ένα-ένα-τέσσερα (1993), Κάτω απ’ την καρδιά της (1995), Το ποτάμι ζήλεψε (1997), Χρίστος, το αγόρι που ταξίδεψε στο μέλλον (2005), Μελλόντια, το κορίτσι που γεννήθηκε στο μέλλον (2006), ΚουκΛίνα (2006), Φι-Γάμα-Πι (2008) και Ψίθυροι αγοριών (2009). Η μεθοδολογική μας προσέγγιση στηρίζεται στους τρεις βασικούς άξονες της Θεωρίας της Αισθητικής Ανταπόκρισης, στον υπονοούμενο αναγνώστη, στο λογοτεχνικό ρεπερτόριο και στις λογοτεχνικές στρατηγικές. Το θεωρητικό αυτό μοντέλο, όπως παρουσιάζεται στον επίλογο, αποτελεί ένα χρήσιμο και κατάλληλο εργαλείο για την προσέγγιση λογοτεχνημάτων για εφήβους, ενώ συνιστά συγχρόνως και ένα μέσο για την αξιολόγηση των κειμένων αναφορικά με το επίπεδο της διαδραστικής αναγνωστικής εμπειρίας που προσφέρουν.
Abstract
This article summarizes the attempt to apply Wolfgang Iser’s Aesthetic Response Theory to Voula Mastori’s adolescent novels. The aim of this application is the connection of Literary Theory with the controversial field of Young Adult Literature and in specific, the search for Iser’s Theory central concept, that of reader-text interaction, in Mastori’s following adolescent novels : To avgustiatiko feggari (1982) [The August moon], O kalesmenos (1984) [The guest], Sto gymnasio (1991) [At High School], Ena-ena-tessera (1993) [One-one-four], Kato ap’ tin kardia tis (1995) [Under her heart], To potami zilepse (1997) [The river got jealous], Christos, to agori pou taxidepse sto mellon (2005) [Christos, the boy who travelled to the future], Mellodia, to koritsi pou gennithike sto mellon (2006) [Mellodia, the girl who was born in the future], KoukLina (2006) [DolLina], Fi-Gama-Pi (2008) [Fi-Gama-Pi] and Psithyroi agorion (2009) [Boy’s whispers]. Our methodological approach is based on the three basic axes of Iser’s Aesthetic Response Theory, namely the implied reader, the literary repertoire and the literary strategies. This theoretical model, as presented in the conclusion, is a useful and appropriate tool for approaching adolescent novels, while, at the same time, it constitutes a means of text assessment with reference to the level of the interactive experience offered by texts.
[1] Το άρθρο αυτό αποτελεί μία συνοπτική παρουσίαση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. του Πανεπιστημίου Πατρών, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση Λόγος, Τέχνη και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση. Για το πλήρες κείμενο βλέπε τον σύνδεσμο από το ψηφιακό αποθετήριο Νημερτής του Πανεπιστημίου Πατρών: https://nemertes.library.upatras.gr/jspui/handle/10889/15216