Άμεσα και Έμμεσα Ιδεολογικά Μηνύματα στο Διαπολιτισμικό Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο.

Συγγραφείς

  • Αγγελική Γιαννικοπούλου

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2009.501

Περίληψη

Καθώς η ελληνική κοινωνία γίνεται πολυπολιτισμική, εικονογραφημένα παιδικά βιβλία, που προβάλλονται ως διαπολιτισμικά, κατακλύζουν την εκδοτική αγορά. Παρόμοια βιβλία επιδιώκουν τη μετάδοση προοδευτικών ιδεών και της ενδεδειγμένης διαπολιτισμικής συμπεριφοράς. Ενταγμένα στο πνεύμα του διδακτισμού στην παιδική λογοτεχνία, τα προβαλλόμενα ως διαπολιτισμικά βιβλία επιθυμούν να κατασκευάσουν την ιδεολογία τους μέσω άμεσων μηνυμάτων και προφανών αφηγηματικών κατηγοριών, όπως θέμα, πλοκή, χαρακτήρες, χωρίς όμως να καταφέρνουν να αποφύγουν την επιλογή συνηθισμένων, κι όχι ιδιαίτερα επιτυχημένων, κλισέ. Αντίθετα, μάλλον αγνοούνται παντελώς τα υφέρποντα μηνύματα που διαμορφώνονται κυρίως από λιγότερο εμφανείς αφηγηματικούς παράγοντες, όπως η γλώσσα, η φωνή, η οπτική γωνία ή η ιδιότητα του ανοιχτού/ κλειστού. Μάλιστα συμβαίνει σε αρκετά διαπολιτισμικά βιβλία η έμμεση ιδεολογία να έρχεται σε αντίθεση με την άμεση, με την πρώτη να υποσκάπτει ό,τι η δεύτερη διακηρύσσει. Τότε, είτε ένα εμφανές αντιρατσιστικό μήνυμα καταλύεται από μια υπογείως ρατσιστική αντίληψη είτε ένα, σε πρώτο επίπεδο, ρατσιστικό σχόλιο ανατρέπεται από μια λανθάνουσα διαπολιτισμική στάση.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2009-07-01

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Γιαννικοπούλου Α. (2009). Άμεσα και Έμμεσα Ιδεολογικά Μηνύματα στο Διαπολιτισμικό Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο. ΚΕΙΜΕΝΑ για την έρευνα, τη θεωρία, την κριτική και τη διδακτική της Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2009.501

Τεύχος

Ενότητα

ΑΡΘΡΑ

Most read articles by the same author(s)