Βελτίωση της αναγνωστικής κατανόησης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Εφαρμογή και αξιολόγηση ενός προγράμματος στρατηγικών ανάγνωσης.
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.sst.2008.22Λέξεις-κλειδιά:
αναγνωστική κατανόηση, στρατηγικές ανάγνωσης, διδασκαλία στρατηγικών, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςΠερίληψη
Η αναγνωστική κατανόηση σχετίζεται με διαφορετικού τύπου μεταβλητές όπως η ταχύτητα αποκωδικοποίησης, η λεξιλογική γνώση καί η αναγνωστική αυτο-αποτελεσματίκότητα. Παρόλα αυτά, πρόσφατα ευρήματα της διεθνούς βιβλιογραφίας επισημαίνουν ότί η κα- τάκτηση καί η χρήση στρατηγικών ανάγνωσης καί αυτορρύθμίσης ενισχύουν την αναγνωστίκή ίκανότητα των μαθητών με είδίκές εκπαί- δευτίκές ανάγκες. Γ\α τη μελέτη αυτή, ένα πρόγραμμα παρέμβασης 29 ωρίαίων μαθημάτων, το οποίο σχεδίάστηκε βάσεί των παραπάνω ευρημάτων, εφαρμόστηκε σε 147 - από το δείγμα 268 παίδίών- μαθητές με είδίκές εκπαίδευτίκές ανάγκες. Η αναγνωστίκή κατανόηση, η γνώση αναγνωστίκών στρατηγίκών καί η αναγνωστίκή αυτο-αποτελεσματίκότητα όλων των μαθητών εξετάστηκαν πρίν καί μετά από την εφαρμογή του προγράμματος. Η δίαφορά στην επίδοση των μαθητών της πείραματίκής ομάδας μεταξύ των αξίολογήσεων ήταν στατίστίκώς ψηλότερη σε σύγκρίση με την επίδοση της ομάδας ελέγχου μετά από το πρόγραμμα, ενώ η ανάλυση των δίαφορίκών επίδόσεων δείχνεί ότί οί μαθητές με δίαφορετίκές βασίκές μαθησίακές δεξίότητες επωφελούνταί εξίσου από το πρόγραμμα στρατηγίκών ανάγνωσης.