Κοινωνική και συναισθηματική επάρκεια μαθητών με και χωρίς ΔΕΠ/Υ που εμπλέκονται σε περιστατικά εκφοβισμού
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.sst.2021.848Περίληψη
Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα φαινόμενο με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις για την ψυχοκοινωνική επάρκεια των εμπλεκόμενων μαθητών. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση της κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας και των επιμέρους διαστάσεών τους σε μαθητές με και χωρίς ΔΕΠ/Υ σε σχέση με φαινόμενα εκφοβισμού. Το δείγμα της έρευνας αποτελείτο από 302 μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου, εκ των οποίων οι 43 είχαν διάγνωση ΔΕΠ/Υ από Ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή Κ.Ε.Σ.Υ. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι μαθητές με ΔΕΠ/Υ εμφανίζουν χαμηλότερα επίπεδα κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας και εμπλέκονται σε μεγαλύτερο βαθμό σε περιστατικά εκφοβισμού και θυματοποίησης συγκριτικά με την oμάδα ελέγχου. Ομοίως, χαμηλά επίπεδα κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας εκδήλωσαν οι μαθητές του δείγματος που ασκούσαν ή υφίσταντο εκφοβισμό, είτε ως θύτες είτε ως θύματα ή θύτες-θύματα. Τέλος, προέκυψε ότι όλες οι μορφές εκφοβισμού και θυματοποίησης συνδέονται αρνητικά με την κοινωνική και συναισθηματική επάρκεια τόσο για τους μαθητές με ΔΕΠ/Υ όσο και για τους μαθητές με την ομάδα ελέγχου. Συμπερασματικά, τα ευρήματα της έρευνας καταδεικνύουν την ανάγκη για έγκαιρη πρόληψη των εκφοβιστικών φαινομένων και υπογραμμίζουν τη σημασία ενίσχυσης της κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας όλων των μαθητών και ιδιαίτερα των ομάδων υψηλού κινδύνου εμπλοκής στο φαινόμενο.