Η Επιρροή Χωροχρονικών Στοιχείων Δεξιοτήτων της Αλληλουχίας 1 στην Απόδοση της Επίθεσης στην Πετοσφαίριση Ανδρών Υψηλού Επιπέδου
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2023.2182Λέξεις-κλειδιά:
πετοσφαίριση ανδρών, αλληλουχία 1, χωροχρονικά στοιχεία, απόδοση, επίθεση, ανάλυση αγώνα, κεντρικός επιθετικός, απειλή κεντρικού επιθετικούΠερίληψη
Στην πετοσφαίριση, οι δεξιότητες συνδέονται μεταξύ τους και αλληλοεπηρεάζονται. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνηθεί αν τα χωροχρονικά στοιχεία των δεξιοτήτων της πετοσφαίρισης στην αλληλουχία 1 μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση της επίθεσης, στην πετοσφαίριση ανδρών υψηλού επιπέδου. Εξετάστηκαν και αναλύθηκαν Ν=4.447 επιθέσεις από 36 αγώνες διοργανώσεων ανδρών υψηλού επιπέδου (20 από τους Ολυμπιακούς αγώνες 2021 και 16 από το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα 2021). Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της παρατήρησης για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τις μεταβλητές που επιλέχθηκαν για την παρούσα έρευνα. Η καταγραφή των δεδομένων έγινε με τη χρήση ειδικού πρωτοκόλλου στο πρόγραμμα Microsoft Office Excel. Η ενδοατομική και διατομική αξιοπιστία των παρατηρητών ελέγχθηκε με τους δείκτες kappa (K) του Cohen. Για τη στατιστική ανάλυση, πραγματοποιήθηκε έλεγχος ανεξαρτησίας χι-τετράγωνο (χ2), καθώς και μέγεθος αποτελέσματος (effect size) που αξιολογήθηκε με το δείκτη Cramer’s V και τα τυποποιημένα υπόλοιπα. Το επίπεδο σημαντικότητας για όλες τις μετρήσεις ορίστηκε στο p<0,05. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης έδειξαν ότι ορισμένες χωροχρονικές παράμετροι των δεξιοτήτων που προηγούνται της επίθεσης επηρεάζουν σημαντικά την απόδοσή της. Αυτές οι παράμετροι αφορούν την περιοχή παραλαβής της μπάλας από τον πασαδόρο (p<0,001), τον χρόνο επίθεσης (p<0,001), τη ζώνη μεταβίβασης του πασαδόρου (p<0,001) και την ύπαρξη απειλής του κεντρικού παίκτη (p<0,001). Δεν επηρεάζουν την απόδοση της επίθεσης μετά από υποδοχή, η περιοχή εκτέλεσης (p=0,074) και η τροχιά (p=0,102) της υποδοχής, καθώς και το σημείο απειλής του κεντρικού επιθετικού (p=0,055). Συμπερασματικά, οι δεξιότητες της πετοσφαίρισης είναι αλληλένδετες και στο υψηλό επίπεδο είναι απαραίτητο οι προηγούμενες ενέργειες να έχουν την υψηλότερη δυνατή απόδοση για να επηρεάζουν ανάλογα την επίθεση. Οι προπονητές θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα συμπεράσματα της έρευνας για να διαμορφώσουν το προπονητικό και αγωνιστικό τους πλάνο, δίνοντας έμφαση στην τεχνικοτακτική εξάσκηση των δεξιοτήτων που φαίνεται ότι επηρεάζουν την απόδοση της επίθεσης και να κατανείμουν τον προπονητικό τους χρόνο ανάλογα. Ταυτόχρονα, καλούνται να βρουν λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των στοιχείων, όταν εφαρμόζονται από αντίπαλες ομάδες.