Μέθοδοι Εξάσκησης με Διαφορετική Εστίαση της Προσοχής για τη Βελτίωση Της Ικανότητας Λήψης Απόφασης Παιδιών Δημοτικού σχολείου

Συγγραφείς

  • Αφροδίτη Λόλα ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
  • Γεώργιος Τζέτζης ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2012.1377

Λέξεις-κλειδιά:

εστίαση της προσοχής, έκδηλη εξάσκηση, άδηλη εξάσκηση, λήψη απόφασης

Περίληψη

Στόχος της διδασκαλίας στη Φ.Α. είναι η εκμάθηση κινήσεων, βελτίωση της απόδοσης και της τεχνικής, τακτικής, στρατηγικών και γνώσεων και βελτίωση της επίδοσης. Λίγη σημασία δίνεται από τους Κ.Φ.Α. στη βελτίωση γνωστικών και αντιληπτικών ικανοτήτων που παίζουν καθοριστικό ρόλο ιδιαίτερα σε αθλήματα που εκτελούνται σε μεταβαλλόμενες συνθήκες περιβάλλοντος και ο ασκούμενος πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές. Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας ήταν η αξιολόγηση μεθόδων εξάσκησης που θα βοηθήσουν στην
απόκτηση και μάθηση της ικανότητας λήψης απόφασης και σαν πεδίο εφαρμογής χρησιμοποιήθηκε το σερβίς στην πετοσφαίριση. Συγκεκριμένα στην έρευνα μελετήθηκε η
επίδραση τριών μεθόδων εξάσκησης με διαφορετική εστίαση της προσοχής και συγκεκριμένα: α) την έκδηλη μέθοδο εξάσκησης με εστίαση της προσοχής στα σημεία κλειδιά του σώματος του αντιπάλου και εκμάθηση κανόνων, β) την άδηλη μέθοδο εξάσκησης με γενικές οδηγίες για το πεδίο και επικέντρωση της προσοχής στο αποτέλεσμα της εκτέλεσης, αποφεύγοντας την εκμάθηση κανόνων και δηλωτικής γνώσης και γ) την άδηλη μέθοδο απόσπασης της προσοχής με δευτερεύον ερέθισμα, για τη βελτίωση της ικανότητας λήψης απόφασης στην πετοσφαίριση. Δημιουργήθηκαν τρεις πειραματικές ομάδες και μια ομάδα ελέγχου και σε κάθε ομάδα συμμετείχαν 15 αρχάριες στην πετοσφαίριση μαθήτριες, ηλικίας 10-12 ετών (Μ=10,48). Έγινε αρχική μέτρηση, εξάσκηση για 12 διδακτικές μονάδες, κατά την ώρα της φυσικής αγωγής,
τελική μέτρηση και μέτρηση διατήρησης της μάθησης. Κριτήρια αξιολόγησης ορίστηκαν ο χρόνος αντίδρασης και η ορθότητα της απάντησης. Για τη σύγκριση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η παραγοντική ανάλυση διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις (4
ομάδες x 3 μετρήσεις). Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η άδηλη μέθοδος με απόσπαση της προσοχής και η άδηλη μέθοδος με γενικές και περιγραφικές οδηγίες για το αποτέλεσμα της εκτέλεσης ήταν το ίδιο αποτελεσματικές σε όλες τις μετρήσεις και καλύτερες από την ομάδα
εξάσκησης με επικέντρωση της προσοχής στα σημεία – κλειδιά της δεξιότητας και της ομάδας ελέγχου, τόσο στην ορθότητα, όσο και στην ταχύτητα απάντησης. Η ομάδα που εξασκήθηκε με εστίαση της προσοχής στο σώμα δεν ήταν τόσο γρήγορη, ίσως επειδή η συνειδητή εστίαση στους κανόνες της δεξιότητας παρεμπόδιζε τη διαδικασία απόκτησης αυτόνομου μηχανισμού ελέγχου που φυσιολογικά θα ρύθμιζε την απάντηση. Συμπερασματικά, η άδηλη εξάσκηση με εστίαση της προσοχής στο αποτέλεσμα της εκτέλεσης με γενικές και περιγραφικές οδηγίες,
λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο όπως η άδηλη εξάσκηση με απόσπαση της προσοχής, διότι δε βασίζεται στη δηλωτική γνώση, αλλά μέσω της υποσυνείδητης διαδικασίας επιτρέπει την αυτοματοποίηση της απάντησης, κάνοντάς την γρηγορότερη και ορθότερη, σχεδόν αντανακλαστική. Με στόχο τη βελτίωση της ικανότητας λήψης απόφασης σε ομαδικά αθλήματα, οι παραπάνω μέθοδοι επικέντρωσης ή απόσπασης της προσοχής πρέπει να προτιμούνται από τους διδάσκοντες για τους μαθητές του δημοτικού σχολείου.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2012-09-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Λόλα Α., & Τζέτζης Γ. (2012). Μέθοδοι Εξάσκησης με Διαφορετική Εστίαση της Προσοχής για τη Βελτίωση Της Ικανότητας Λήψης Απόφασης Παιδιών Δημοτικού σχολείου. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 10(2), 52–60. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2012.1377

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Most read articles by the same author(s)