Ανάγνωση Μυθιστορημάτων και Διαμόρφωση Υποκειμενικότητας
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2016.615Περίληψη
Στο παρόν άρθρο περιγράφεται η υλοποίηση και τα αποτελέσματα μιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε προκειμένου να μελετηθεί η ανταπόκριση πραγματικών αναγνωστών, προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας, στα μυθιστορήματα που διαβάζουν και να διερευνηθεί ο πιθανός ρόλος τους στην διαμόρφωση της υποκειμενικότητας των αναγνωστών. Για την υλοποίηση της έρευνας δημιουργήθηκαν ομάδες ανάγνωσης νέων, οι συζητήσεις των οποίων αποτέλεσαν το βασικό υλικό της μελέτης. Ο λόγος που παρήγαγαν οι νέοι δεν θεωρήθηκε ως ένα παράθυρο στον εσωτερικό τους κόσμο, αλλά ως θέσεις που δοκιμάζονται και αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ως κείμενο το οποίο περιλαμβάνει απόψεις, στάσεις, ανησυχίες, εντάσεις της ευρύτερης κοινωνίας όπως αυτές εκφράζονται από τους νέους αναγνώστες. Για την εξέταση και την ερμηνεία τους χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία από τη θεωρία της αναγνωστικής ανταπόκρισης καθώς και από την ανάλυση λόγου, ιδιαίτερα από τη θεωρία που ασχολείται με το ρόλο του λόγου και της γλώσσας στη διαμόρφωση της υποκειμενικότητας.