Ιστορικές εγγραφές, ηγεμονικός λόγος και σύγχρονοι πολιτισμικοί μύθοι σε εικονογραφηγημένες διασκευές του μύθου του Ηρακλή
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.kei.2015.602Περίληψη
Ο μύθος, ως αναπόσπαστο κομμάτι της συλλογικής μνήμης και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς μεταδίδεται γενετικά, με αποτέλεσμα συχνά να εξαλείφονται τα ίχνη της ιστορικότητας της αναμετάδοσής του. Έτσι ο ημίθεος Ηρακλής, διαχρονικό αρσενικό πρότυπο με άριστη μυϊκή διάπλαση, υποβάλλοντας ταυτόχρονα μηνύματα που αφορούν στο σχηματισμό της ατομικής και της πολιτικής ταυτότητας, μετατράπηκε, κατά καιρούς, σε μέσον προπαγάνδισης ιδεολογικών μηνυμάτων του πολιτικού συγκείμενού του.
Αυτός ο διττός ρόλος του Ηρακλή αποδεικνύεται αφενός, μέσα από την εξέταση μιας αμερικανικής σειράς κόμικς των εκδόσεων Charlton (1967), που βασίζονται στο μύθο του ημίθεου και αφετέρου, μέσα από τη μελέτη της διασκευής του μύθου του Ηρακλή στα ελληνικά Κλασσικά Εικονογραφημένα (1954). Στην πρώτη περίπτωση εντοπίζονται οι μηχανισμοί διά των οποίων ο μύθος χρησιμοποιήθηκε ως όχημα ιδεολογικής προπαγάνδας των αμερικανικών αξιών και κλισέ και της τρέχουσας πολιτικής ρητορείας, ενώ στη δεύτερη, μέσα από τη διασκευή του μύθου και το κοινωνικο-πολιτικό πρίσμα της εποχής που δημοσιεύεται το ελληνικό τεύχος, διακρίνεται και προσδιορίζεται ο ηγεμονικός λόγος της αντίστοιχης περιόδου