Ανάπτυξη και Αξιολόγηση μιας Παρέμβασης με Έμφαση τον Υγιεινό Τρόπο Ζωής στην Υποστήριξη της Δημιουργικής Κίνησης σε Νήπια
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2020.1539Λέξεις-κλειδιά:
προσχολική αγωγή, προσχολική εκπαίδευση, πρώιμη παιδική ηλικία, δημιουργικότητα, φυσική αγωγήΠερίληψη
Η προσχολική ηλικία αποτελεί μια κρίσιμη περίοδο για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας του παιδιού. Στην ηλικία αυτή η προαγωγή της δημιουργικότητας έχει συσχετιστεί με την ανάπτυξη των γνωστικών, γλωσσικών και κοινωνικο-συναισθηματικών ικανοτήτων των παιδιών. Συνεπώς, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μελετηθεί διεξοδικά η δημιουργικότητα στην παιδική ηλικία. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η εξέταση μιας παρέμβασης με έμφαση τον υγιεινό τρόπο ζωής στην υποστήριξη της δημιουργικότητας και πιο συγκεκριμένα της δημιουργικής κίνησης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στη μελέτη συμμετείχαν 101 παιδιά (Μηλικίας=4.71±.47, 52 κορίτσια) από δημόσια νηπιαγωγεία της Θεσσαλονίκης. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδα παρέμβασης (n=39, Μηλικίας=4.69±.46, 19 κορίτσια) και σε ομάδα ελέγχου (n=62, Μηλικίας=4.72±.48, 33 κορίτσια). Τα παιδιά της ομάδας παρέμβασης συμμετείχαν σε μαθήματα Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) που σχεδιάστηκαν για την προαγωγή της δημιουργικής κίνησης. Η παρέμβαση αυτή περιλάμβανε 12 ημερήσια σχέδια μαθήματος. Τα παιδιά της ομάδας ελέγχου ακολούθησαν το
τυπικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Για τη μέτρηση των παραγόντων της δημιουργικής κίνησης χρησιμοποιήθηκε το “Thinking Creatively in Action and Movement”. Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντική αύξηση όλων των διαστάσεων της δημιουργικής κίνησης στα παιδιά της ομάδας παρέμβασης σε σχέση με αυτά της ομάδας ελέγχου. Το φύλο των παιδιών δεν επηρέασε την ανάπτυξη της δημιουργικής κίνησης. Τα ευρήματα της έρευνας ερμηνεύονται με βάση τα σύγχρονα θεωρητικά δεδομένα και παρέχουν τεκμηριωμένα επιχειρήματα για τους τρόπους προαγωγής της δημιουργικής κίνησης στην προσχολική εκπαίδευση.