Αντιλαμβανόμενη Αυτονομία στη Φυσική Αγωγή: Μια Συγκριτική Μελέτη Μαθητών/ τριών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ελληνικού και του Ευρωπαϊκού Σχολείου

Συγγραφείς

  • Δημήτριος Καραογλανίδης ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
  • Κατερίνα Μουρατίδου ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
  • Βασίλειος Μπαρκούκης ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
  • Ιωάννα Παρίση ΤΕΦΑΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2020.1535

Λέξεις-κλειδιά:

αντιλαμβανόμενη αυτονομία, Ελληνικό & Ευρωπαϊκό σχολείο, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, φυσική αγωγή

Περίληψη

Στη σύγχρονη εποχή, σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πολιτισμικά περιβάλλον εκπαίδευσης, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η διερεύνηση τρόπων ενίσχυσης της υποστήριξης της αυτονομίας των μαθητών/τριών από τους/τις εκπαιδευτικούς καθώς αποτελεί βασική προϋπόθεση για μια δια βίου μάθηση. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξετάσει το ρόλο του εκπαιδευτικού πλαισίου (τυπικό ελληνικό σύστημα, σύστημα ευρωπαϊκών σχολείων) και του φύλου στην αντιλαμβανόμενη αυτονομία μαθητών/τριών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ). Το δείγμα αποτέλεσαν 320 μαθητές/τριες Δημοτικού (εκ των οποίων 263 από το τυπικό ελληνικό σχολείο και 57 από το ευρωπαϊκό σχολείο), ενώ για τη συλλογή των ερωτηματολογίων οι ερευνητές συνεργάστηκαν με 7 καθηγητές/τριες ΦΑ (ΚΦΑ). Τα εργαλεία μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: α) ένα Ερωτηματολόγιο Δημογραφικών Χαρακτηριστικών, και β) το Perceived Autonomy Support in Physical Education Questionnaire (PAS in PE; Hagger, Chatzisarantis, Barkoukis, Wang, & Baranowski, 2005) για την αποτίμηση της αντιλαμβανόμενης αυτονομίας των παιδιών. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι το φύλο από μόνο του (βασική επίδραση) καθώς και η αλληλεπίδραση φύλου με τον τύπο του σχολείου αντανακλούν σημαντικά στα επίπεδα αντιλαμβανόμενης αυτονομίας των μαθητών/τριών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρόλο που η βασική επίδραση του εκπαιδευτικού πλαισίου (ελληνικό, ευρωπαϊκό) δεν είναι
παράμετρος που πρέπει να συνυπολογίζεται προς αυτήν την κατεύθυνση. Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης συμβάλλουν υποστηρικτικά στην καλύτερη αξιοποίηση διδακτικών και μαθησιακών μεθόδων από πλευράς ΚΦΑ, με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας των μαθητών/τριών Δημοτικού και ως απόρροια αυτής τη δια βίου ενασχόληση με τη φυσική δραστηριότητα.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2020-03-31

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Καραογλανίδης Δ., Μουρατίδου Κ., Μπαρκούκης Β., & Παρίση Ι. (2020). Αντιλαμβανόμενη Αυτονομία στη Φυσική Αγωγή: Μια Συγκριτική Μελέτη Μαθητών/ τριών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ελληνικού και του Ευρωπαϊκού Σχολείου. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 18(1), 1–13. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2020.1535

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Most read articles by the same author(s)