Το Πρόγραμμα IAFF Kids Athletics στο Δημοτικό Σχολείο: Μπορεί να Ενισχύσει τα Κίνητρα Συμμετοχής στη Φυσική Αγωγή και να Βελτιώσει τη Σωματική Απόδοση των Μαθητών;
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2015.1460Λέξεις-κλειδιά:
στίβος, σχολική φυσική αγωγή, εσωτερική παρακίνηση, αυτό-καθορισμός, σωματική απόδοσηΠερίληψη
Ο σκοπός της μελέτης αυτής ήταν να εφαρμόσει το IAAF Kids Athletics (πρόγραμμα της Διεθνούς Ομο-σπονδίας Κλασικού Αθλητισμού για τη διδασκαλία του στίβου) στο σχολικό περιβάλλον του Δημοτικού (5η και 6η τάξη) και να διερευνήσει την επίδραση του προγράμματος στα κίνητρα συμμετοχής των μαθητών στη φυσική αγωγή, στην αντιλαμβανόμενη προσπάθεια και ευχαρίστηση στο μάθημα, καθώς και στη σωματική τους απόδοση. Το δείγμα αποτελούσαν 226 μαθητές (101 αγόρια και 125 κορίτσια) με μέση ηλικία 11.42 έτη (.46). Το IΑΑF Kids Athletics εφαρμόστηκε στην πειραματική ομάδα (106 μαθητές), ενώ οι μαθητές της ομάδας ελέγχου (120 μαθητές) πραγματοποίησαν κανονικά τα μαθήματα της γυμναστικής, σύμφωνα με τις υποδείξεις των αναλυτικών προγραμμάτων. Το πρόγραμμα διήρκησε 12 εβδομάδες. Πριν την έναρξη και μετά τη λήξη της παρέμβασης, οι μαθητές απάντησαν στα ερωτηματολόγια των κινήτρων (Perceived Locus of Causality) και των διαστάσεων της εσωτερικής παρακίνησης (Intrinsic Motivation Inventory). Στα ίδια χρονικά διαστή-ματα πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις της σωματικής απόδοσης, χρησιμοποιώντας το Eurofit Battery για παι-διά και τη δοκιμασία ευκινησίας T-Test. Έγιναν στατιστικές αναλύσεις Split plot ANOVAs ξεχωριστά σε κάθε ψυχομετρική και σε κάθε μεταβλητή της σωματικής απόδοσης, για να διαπιστωθούν τυχόν μεταβολές στις διαφορές μεταξύ των ομάδων από μέτρηση σε μέτρηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, το πρόγραμμα βοήθησε τους μαθητές να βελτιώσουν την αναγνωρίσιμη ρύθμιση και την αντιλαμβανόμενη προσπάθεια περισσότερο από τα κανονικά μαθήματα φυσικής αγωγής. Τα ίδια θετικά αποτελέσματα διαπιστώθηκαν και στις παραμέ-τρους της σωματικής απόδοσης. Συμπερασματικά, το IAAF Kids Athletics είναι δυνατόν να βοηθήσει τους μαθητές του Δημοτικού (11-12 ετών) να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια και τελικά να βελτιώσουν τα κίνητρα της συμμετοχής τους στο μάθημα της γυμναστικής, μέσα από την ανάπτυξη περισσότερο αυτό-καθορισμένων μορφών παρακίνησης, καθώς και να βελτιώσουν τη σωματική τους απόδοση.