Επιστημολογικές Κατευθύνσεις Στην Ερευνητική Πράξη της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού Στην Ελλάδα
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2015.1454Λέξεις-κλειδιά:
Παραδοχές, φιλοσοφία έρευνας, θεωρία και πράξη, επιστήμη φυσικής αγωγής και αθλητισμούΠερίληψη
Το παρόν άρθρο πραγματεύεται τις επιστημολογικές κατευθύνσεις της αθλητικής επιστήμης, έτσι όπως αυτές αποτυπώνονται στην ερευνητική πράξη στην Ελλάδα. Το περιεχόμενο είναι οργανωμένο σε πέντε μέρη. Αρχικά υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα για κάθε επιστήμονα του αθλητισμού να εκθέτει τις παραδοχές, τους ισχυρισμούς και τα πιστεύω της/του σε μια διαρκή και γόνιμη αμφισβήτηση με σκοπό τη στήριξη του επιστημονικού οικοδομήματος της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού. Στη συνέχεια παρουσιάζεται ένα πλαίσιο περιγραφής του εύρους των τρόπων μέσα στο οποίο ενεργεί η σύγχρονη επιστήμη. Χρησιμοποιείται μία μεταφορά για να παρουσιαστούν οι τρεις επιστημολογικές κατευθύνσεις στις οποίες υπάγεται κάθε σύγχρονη έρευνα ανάλογα με τις παραδοχές που τη διέπουν είτε αυτό συμβαίνει φανερά είτε σιωπηρά. Στο τρίτο μέρος αναφέρονται συγκεκριμένα παραδείγματα ερευνών αντιπροσωπευτικά της κάθε μιας κατεύθυνσης με αντικείμενο τη ΦΑ και τον αθλητισμό στην Ελλάδα. Επίσης αναφέρονται και έρευνες από το εξωτερικό σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται ελλιπής αντιπροσώπευση των επιστημολογικών κατευθύνσεων από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας. Έτσι αναμένεται να κατανοηθεί πλήρως η σύνδεση των επιστημολογικών παραδοχών με την ερευνητική πράξη. Στο τέταρτο μέρος τίθενται ερωτήματα με απώτερο στόχο να προκαλέσουν τον αναγνώστη να αναστοχαστεί κριτικά γύρω από θεωρητικά θέματα της έρευνας. Αυτός ο προβληματισμός αναμένεται να αναδείξει την αναγκαιότητα να κατανοούμε τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται η θεωρία και η πράξη στο ερευνητικό πεδίο του αθλητισμού. Στο τελευταίο μέρος προτείνεται ως ιδανική στάση για κάθε επιστήμονα η επιδεκτικότητα γύρω από τις επιστημολογικές παραδοχές με κριτήριο την προσωπική επιλογή.