Στάσεις Ελλήνων Φοιτητών & Φοιτητριών προς την Ισότητα των Δυο Φύλων
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2011.1357Λέξεις-κλειδιά:
Φοιτητές, φοιτήτριες, φυσική αγωγή, δημοτική εκπαίδευση, ισότητα φύλων, έμφυλοι ρόλοιΠερίληψη
Το παρόν άρθρο εξετάζει τις στάσεις φοιτητών και φοιτητριών, διαφορετικού έτους φοίτησης και
γνωστικού πεδίου σπουδών ως προς τους ρόλους των δύο φύλων στην ισότητα. Συμμετείχαν 396
άτομα με μέσο όσο ηλικίας τα 20,49 έτη (199 άνδρες και 187 γυναίκες, 156 φοιτητές πρώτου έτους και
140 τέταρτου έτους, 138 φοιτούντες στο γνωστικό πεδίο της Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και 158
στης Δημοτικής Εκπαίδευσης). Χρησιμοποιήθηκε η ψυχομετρικά ελεγμένη σύντομη ελληνική έκδοση
της Κλίμακας Στάσεων προς την Ισότητα των Δυο Φύλων (Sex-Role Egalitarianism Scale BΒ; King &
King, 1993), η οποία αποτελείται από 25 θέματα. Η προσαρμογή και εγγυροποίηση της κλίμακας στην
ελληνική γλώσσα έγινε από τους Pavlou και Vitsilaki (2006) και Pavlou (2007). Η ανάλυση διακύμανσης έδειξε σημαντική επίδραση (α) για το φύλο (p < .05), με τις φοιτήτριες να σκοράρουν
υψηλότερα προς την ισότητα από τους φοιτητές, και (β) για το γνωστικό πεδίο σπουδών (p < .05), με
τους σπουδάζοντες στο πεδίο της Δημοτικής Εκπαίδευσης να σκοράρουν υψηλότερα προς την ισότητα από τους σπουδάζοντες στη Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό. Δε βρέθηκε σημαντική επίδραση για το έτος φοίτησης, ούτε αλληλεπίδραση μεταξύ μεταβλητών. Οι διαφορές μεταξύ φοιτητών και
φοιτητριών, όπου οι φοιτητές δεν αντιλαμβάνονται εξ’ ίσου πως η γυναίκα έχει ρόλο ισότιμο με αυτόν ενός άνδρα και είναι λιγότερο ανεκτικοί σε μοντέρνους έμφυλους ρόλους, ερμηνεύονται ως ενδεικτικό στοιχείο για την αργοπορημένη εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας σε ισότιμη. Οι διαφορές μεταξύ γνωστικών πεδίων ερμηνεύονται με βάση τα στερεότυπα που χαρακτηρίζουν τον αθλητικό και εκπαιδευτικό χώρο. Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν ερωτήματα και θέματα τόσο για το ρόλο της
έμφυλης ιεραρχίας στη σημερινή ελληνική κοινωνία όσο και για το ρόλο της εκπαίδευσης στη
γαλούχηση της ελληνικής κοινωνίας.