Εκτίμηση της Στάσης Μαθητών του Γενικού Δημοτικού Σχολείου ως προς την Ένταξη Παιδιών με Αναπηρία στη Φυσική Αγωγή μετά από Πρόγραμμα Παρέμβασης
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2009.1310Λέξεις-κλειδιά:
αναπηρία, φυσική αγωγή, εκπαίδευση, στάση, ένταξη, προγράμματαΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει την επίδραση του προγράμματος "Παραολυμπιακή Ημέρα στo Σχολείo" (ΠΗΣ), στη στάση των μαθητών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του γενικού σχολείου, ως προς την ένταξη παιδιών με αναπηρία στη φυσική αγωγή. Τριακόσια δέκα παιδιά από επτά δημοτικά σχολεία δύο πόλεων της Β. Ελλάδος, επιλέγηκαν και χωρίστηκαν, με τυχαίο τρόπο, σε δύο ομάδες: πειραματική (n=181) και ελέγχου (n=129). H πειραματική ομάδα συμμετείχε σε ένα ημερήσιο πρόγραμμα με τίτλο "Παραολυμπιακή Ημέρα στo Σχολείo"ΠΗΣ, που στόχο είχε την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την ενημέρωσή τους για τα άτομα με αναπηρία, ενώ η ομάδα ελέγχου ακολούθησε το αναλυτικό πρόγραμμα φυσικής αγωγής. Για την εκτίμηση της στάσης των παιδιών χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο CAIPE-R (Block, 1995), τροποποιημένο για την Ελλάδα (Παναγιώτου, 2006). Το ερωτηματολόγιο εξέτασε δύο παράγοντες: το γενικό παράγοντα (στάση απέναντι στην ένταξη ενός παιδιού με αναπηρία στο μάθημα της φυσικής αγωγής) και τον ειδικό παράγοντα (στάση απέναντι στην ένταξη ενός παιδιού με αναπηρία σε προσαρμοσμένα αθλήματα). Για την εξέταση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε two - way anova, με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις στον ένα παράγοντα. Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στην πειραματική ομάδα μόνο ως προς τη στάση απέναντι στην ένταξη στο μάθημα της φυσικής αγωγής (p < .05), ενώ δεν επηρεάστηκε η στάση των παιδιών ως προς την ένταξη σε προσαρμοσμένα αθλήματα. Συμπερασματικά, προκύπτει ότι
θα πρέπει να εφαρμοστούν και να αξιολογηθούν παρόμοια προγράμματα που θα εστιάζουν στη σημασία της συμμετοχής σε προσαρμοσμένα αθλήματα και όχι στη νίκη.