Κάπνισμα και Άσκηση κατά τον Ελεύθερο Χρόνο Παιδιών 1ης Τάξης Γυμνασίου: Διερεύνηση μέσα από Κοινωνικο –Γνωστικές Θεωρίες και Επίδραση των Γονέων
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2009.1295Λέξεις-κλειδιά:
κάπνισμα, φυσική δραστηριότητα, υγεία, ερωτηματολόγιο σταδίων αλλαγήςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τη συμπεριφορά του καπνίσματος σε μαθητές της 1ης τάξης Γυμνασίου μέσα από τις Κοινωνικό-Γνωστικές Θεωρίες, τη σχέση της με την άσκηση κατά τον ελεύθερο χρόνο
και την επίδραση των γονέων στη στάση που υιοθετούν οι μαθητές απέναντι στη συνήθεια. Το δείγμα της έρευνας
αποτέλεσαν 413 μαθητές και μαθήτριες της 1ης Γυμνασίου (ΜΟ=13±1 ετών με το 54.9% του δείγματος αγόρια και
το 45.1% κορίτσια), καθώς και 270 γονείς (κηδεμόνες) τους (ΜΟ=45.62 ετών). Το 34.4% των γονέων που συμμετείχαν ήταν άνδρες και το 65.6% ήταν γυναίκες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πρόθεση για κάπνισμα προβλέπονταν από τις στάσεις των παιδιών προς αυτό, την αυτοταυτότητα, τον πειραματισμό των παιδιών (1ο βήμα) και τις στάσεις των γονέων προς το κάπνισμα (2ο βήμα). Τα αγόρια αντιλαμβάνονταν ότι ήταν περισσότερο ενημερωμένα από τα κορίτσια (p<.005) και περισσότερο κινητικά δραστήρια κατά τον ελεύθερο χρόνο (p<.05). Από τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, λίγα είχαν πειραματιστεί με το κάπνισμα, αντίθετα με τους περισσότερους γονείς. Βάσει των κοινωνικογνωστικών θεωριών, μπορούν να ανιχνευτούν και οι ατομικοί παράγοντες, αλλά και η επίδραση των γονέων σ’ αυτή την επικίνδυνη για την υγεία συμπεριφορά και συνδυαστικά να εντοπιστούν οι τρόποι παρέμβασης.