Το Τίμιο Παιχνίδι στη Φυσική Αγωγή: Επίδραση Φύλου, Ηλικίας και Κινήτρων Συμμετοχής
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2008.1241Λέξεις-κλειδιά:
τίμιο παιχνίδι, φυσική αγωγή, κίνητρα, φύλο, ηλικίαΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξετάσει συμπεριφορές τίμιου παιχνιδιού στη φυσική αγωγή σε σχέση
με δημογραφικά χαρακτηριστικά και παραμέτρους της παρακίνησης. Οι συμμετέχοντες ήταν 472 μαθητές και
μαθήτριες της πρωτοβάθμιας (n=248) και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (n= 148) με μέσο όρο ηλικίας 12.62 (±1.70). Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος της φυσικής αγωγής το ερωτηματολόγιο εσωτερικής παρακίνησης και το ερωτηματολόγιο τίμιο παιχνίδι στη φυσική αγωγή. Ανάλυση συσχέτισης έδειξε ότι συνολικά όλες οι διαστάσεις της εσωτερικής παρακίνησης σχετίζονταν θετικά με τις θετικές ηθικο-κοινωνικές συμπεριφορές και αρνητικά με τις αρνητικές ηθικο-κοινωνικές συμπεριφορές. Aνάλυση διακύμανσης 2Χ2 χρησιμοποιήθηκε για να εξεταστούν τυχόν διαφορές στις συμπεριφορές τίμιου παιχνιδιού ανά φύλο και εκπαιδευτική βαθμίδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα αγόρια είχαν υψηλότερα σκορ από τα κορίτσια στις αρνητικές διαστάσεις του τίμιου παιχνιδιού (p<.05) και χαμηλότερα σκορ στη διάσταση σεβασμός στους συμπαίκτες (p<.05). Επίσης, οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σκόραραν υψηλότερα στις αρνητικές διαστάσεις του τίμιου παιχνιδιού (p<.01) και χαμηλότερα στις θετικές διαστάσεις του τίμιου παιχνιδιού (p<.05). Τέλος, βρέθηκε ότι τα αγόρια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είχαν χαμηλότερα σκορ στη διάσταση σεβασμός στους συμπαίκτες σε σχέση με τα κορίτσια της ίδιας ηλικίας αλλά και σε σχέση με τα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.