Σύγχρονα Παρεμβατικά Προγράμματα Δημιουργικότητας στην Εκπαίδευση, στη Φυσική Αγωγή και στον Αθλητισμό
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2020.1554Λέξεις-κλειδιά:
δημιουργικότητα, παρεμβατικά προγράμματα, εκπαίδευση, φυσική αγωγή, αθλητισμόςΠερίληψη
Οι ικανότητες της δημιουργικότητας και της καινοτομίας κρίνονται απαραίτητες για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, την επιστημονική και τεχνολογική πρόοδο, την επιχειρηματικότητα και τη βιωσιμότητα και ως εκ τούτου η καλλιέργειά της σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, θεωρείται σημαντική. Στη σύγχρονη εκπαίδευση, η έννοια της δημιουργικότητας γίνεται αντιληπτή ως η «αστείρευτη πηγή της καινοτομίας». Σκοπός της παρούσας ανασκοπικής μελέτης ήταν να γίνει μια κριτική προσέγγιση στα σύγχρονα παρεμβατικά προγράμματα δημιουργικότητας, όπως εντοπίζονται στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και στον τομέα της Φυσική Αγωγής (ΦΑ) και του αθλητισμού. Την οριοθέτηση στη συλλογή δεδομένων, όπως αναζητήθηκαν από τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, αποτέλεσαν οι δημοσιευμένες ερευνητικές εργασίες περί δημιουργικότητας, τα τελευταία 20 έτη. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι επικρατούσες επιστημονικές απόψεις σχετικά με τον ορισμό, το θεωρητικό πλαίσιο, τα εργαλεία μέτρησης, καθώς και τα αποτελέσματα από τις παρεμβάσεις, αναφορικά με τη διαδικασία δημιουργικής σκέψης. Εντούτοις, όπως διαπιστώνεται οι απόψεις των ερευνητών διίστανται σχετικά με τα κριτήρια επιλογής του κατάλληλου προγράμματος στο εκάστοτε πλαίσιο, όπως για παράδειγμα τα χαρακτηριστικά του δείγματος και της παρέμβασης, καθώς και η αποδοτικότητα της ποιοτικής και ποσοτικής αξιολόγησης της δημιουργικότητας. Συμπερασματικά, η δημιουργικότητα αποτελεί τον βασικό άξονα πάνω στον οποίο θα οικοδομηθεί το σύγχρονο σχολείο και το καινοτόμο μάθημα της ΦΑ. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, εγκαθιδρύονται τα
θεμέλια της εναλλακτικής μάθησης και άσκησης στις επιστήμες της αγωγής και του αθλητισμού.