Παραγόντες που Διαμορφώνουν τη Διδασκαλία
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2017.1488Λέξεις-κλειδιά:
Mosston, το Φάσμα, στυλ διδασκαλίας, μετατόπιση παραδείγματοςΠερίληψη
Το Φάσμα των Στυλ Διδασκαλίας αποτελεί ένα σύστημα βασικής και θεμελιώδους γνώσης πάνω στη διδασκαλία και συνάμα ένα παιδαγωγικό εργαλείο που εναρμονίζει τις προθέσεις των δασκάλων με την εκπαιδευτική τους πράξη. Επινοήθηκε τη δεκαετία του δεκαετία του 1960 από το Muska Mosston (1966) και μέσα στις επόμενες δεκαετίες αναπτύχθηκε και εμπλουτίστηκε τόσο από το Mosston όσο κι από τη συνεργάτιδα του Ashworth. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να αναδείξει το Φάσμα ως ένα καινούργιο θεωρητικό παράδειγμα (paradigm) που αποτελεί μια καινούργια ματιά στη διδασκαλία. Το παράδειγμα αυτό προέκυψε ύστερα από τρεις διαπιστώσεις οι οποίες και αναπτύσσονται διεξοδικά: (α) οι ιδέες στο χώρο της εκπαί-δευσης έρχονται σε μια αντιπαράθεση (ιδέα της εναντίωσης), (β) οι δάσκαλοι χαρακτηρίζονται από μία ιδιο-συγκρασιακή προσέγγιση στην εφαρμογή των παιδαγωγικών θεωριών (ο ρόλος της ιδιοσυγκρασίας) και (γ) η έλλειψη ομοφωνίας μεταξύ των δασκάλων ως προς τον ορισμό των εννοιών κι η μεταβλητότητα στα νοή-ματα δημιουργεί σύγχυση και οδηγεί σε παρερμηνείες καταστάσεων με αποτέλεσμα η εκπαιδευτική πρακτική να περιορίζεται (η ασυνεπής χρηση της ορολογίας). Περιγράφεται αναλυτικά με ποιο τρόπο ο Mosston πρότεινε την εξομάλυνση των δυσχερειών, που προκαλούν οι τρεις παραπάνω καταστάσεις, μέσα από τη θεωρία του Φάσματος και τέλος τονίζεται ο καθολικός χαρακτήρας αυτής της παιδαγωγικής θεωρίας.