Διαθεματικότητα στη Φυσική Αγωγή: Παρακίνηση και Ακαδημαϊκές Επιδόσεις στα Μαθηματικά
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2009.1308Λέξεις-κλειδιά:
διαθεματική προσέγγιση, μαθηματικές δεξιότητες, εσωτερική παρακίνηση, κλίμα παρακίνησηςΠερίληψη
Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνηθεί η επίδραση της διαθεματικής διδακτικής προσέγγισης στις ακαδημαϊκές επιδόσεις στα μαθηματικά και στην παρακίνηση μαθητών Δ΄ τάξης Δημοτικού σχολείου. Στην έρευνα συμμετείχαν 193 παιδιά (97 αγόρια & 96 κορίτσια), ηλικίας 9-11 ετών, από 10 σχολεία, χωρισμένα σε δύο ομάδες, μία πειραματική (διαθεματικό μάθημα) και μια ελέγχου (τυπικό μάθημα φυσικής αγωγής). Για τους σκοπούς της έρευνας σχεδιάστηκαν και διδάχθηκαν οκτώ διαθεματικά μαθήματα φυσικής αγωγής ενοποιημένα με έννοιες μαθηματικών. Η αξιολόγηση της παρέμβασης έγινε με την βοήθεια ερωτηματολογίων τα οποία οι μαθητές συμπλήρωσαν πριν και μετά το τέλος των μαθημάτων, καθώς και ενός τεστ απόδοσης στα μαθηματικά. Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων φάνηκε μια σημαντική αύξηση των μαθηματικών επιδόσεων των μαθητών της πειραματικής ομάδας έναντι της ομάδας ελέγχου, καθώς και της ικανοποίησης και της εσωτερικής παρακίνησης. Ταυτόχρονα σημειώθηκε μείωση της επίδοσης της πειραματικής ομάδας έναντι της ομάδας ελέγχου για τους παράγοντες προσανατολισμού στο εγώ, εξωτερικής παρακίνησης και έλλειψης παρακίνησης. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας ενισχύουν την άποψη ότι, ένα διαθεματικό πρόγραμμα φυσικής αγωγής μπορεί να ενισχύσει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις στα μαθηματικά, διατηρώντας ή και αυξάνοντας παράλληλα την εσωτερική παρακίνηση των μαθητών, αλλά και την ικανοποίηση από τη συμμετοχή τους στη ΦΑ.