Προκαταρκτική Μελέτη ∆οµικής Εγκυρότητας της Κλίµακας Αξιολόγησης της Παιγνιώδους Συµπεριφοράς Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2003.988Λέξεις-κλειδιά:
ψυχοµετρικά χαρακτηριστικά, προσχολική ηλικία, παιγνιώδης συµπεριφοράΠερίληψη
Η προσέγγιση της παιγνιώδους συµπεριφοράς του παιδιού ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς του αποτελεί την πιο σύγχρονη προσπάθεια ερµηνείας της. Για την αξιολόγηση αυτού του χαρακτηριστικού της συµπεριφοράς των παιδιών έχει συσταθεί το Children’s Playfulness Scale (CPS) (Barnett, 1991a). Η παρούσα έρευνα µελέτησε την δοµική εγκυρότητα του CPS στην ελληνική γλώσσα. Το δείγµα της έρευνας αποτέλεσαν 200 παιδιά προσχολικής ηλικίας, που φοιτούσαν σε νηπιαγωγεία της Θεσσαλονίκης. Η παιγνιώδης συµπεριφορά του κάθε παιδιού αξιολογήθηκε από τον δάσκαλό του, ο οποίος συµπλήρωνε ένα ερωτηµατολόγιο της ελληνικής εκδοχής του CPS για κάθε παιδί. Οκτώ συνολικά δάσκαλοι συµµετείχαν ως αξιολογητές. Η διερευνητική παραγοντική ανάλυση έδειξε την ύπαρξη των πέντε παραγόντων του CPS, που εξηγούσαν το 70.58 % της συνολικής διακύµανσης, ενώ ο συντελεστής α του Cronbach για όλους τους παράγοντες του ερωτηµατολογίου κυµάνθηκε σε επίπεδα υψηλότερα του .84. Ακόµη, οι συντελεστές συσχέτισης έδειξαν µέτριες έως υψηλές συσχετίσεις µεταξύ των παραγόντων της ελληνικής έκδοσης του CPS. Τα αποτελέσµατα της παρούσας έρευνας υποστηρίζουν τη δυνατότητα χρήσης της ελληνικής έκδοσης του CPS για τον καθορισµό του επιπέδου της παιγνιώδους συµπεριφοράς παιδιών προσχολικής ηλικίας.