The Role of Physical Education in Shaping Adolescents’ Students Beliefs Towards Healthy Nutrition
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2023.1887Λέξεις-κλειδιά:
Διαπλαισιακό μοντέλο των κινήτρων, φυσική αγωγή, υγιεινή διατροφή, κλίμα παροχής αυτονομίας, εφηβική ηλικίαΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει την επίδραση του κλίματος παροχής αυτονομίας από τον εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) στη διαμόρφωση προθέσεων για υιοθέτηση υγιεινής διατροφής (Υ.Υ.Δ.) σε έφηβους μαθητές/τριες και το διαμεσολαβητικό ρόλο των κινήτρων. Στην έρευνα συμμετείχαν 301 μαθητές/τριες Β και Γ Γυμνασίου και Α και Β Λυκείου σχολείων της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για την εκτίμηση του κλίματος κινήτρων, των κινήτρων στο μάθημα της Φ.Α., της πρόθεσης, των στάσεων, του αντιληπτού ελέγχου της συμπεριφοράς και της υποκειμενική νόρμας για συμμετοχή σε εξωσχολική φυσική δραστηριότητα (Ε.Φ.Δ.), τα κίνητρα και την πρόθεση για Υ.Υ.Δ. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης παλινδρόμησης έδειξαν ότι το κλίμα παροχής αυτονομίας προβλέπει την πρόθεση για Υ.Υ.Δ. σε ένα και σε πέντε χρόνια. Επίσης, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα εσωτερικά κίνητρα στο μάθημα της Φ.Α. προβλέπουν στατιστικά σημαντικά την πρόθεση για Υ.Υ.Δ. σε ένα χρόνο, όχι όμως σε πέντε χρόνια. Τα αυτόνομα κίνητρα για Υ.Υ.Δ., είναι η μεταβλητή που συνεισφέρει στην πρόβλεψη της Υ.Υ.Δ. σε ένα και σε πέντε χρόνια, ενώ δεν βρέθηκε στατιστικά σημαντική επίδραση της πρόθεσης για Ε.Φ.Δ στην πρόθεση για Υ.Υ.Δ. σε ένα και πέντε χρόνια. Τέλος τα κίνητρα στη Σ.Φ.Α. και για υγιεινή διατροφή διαμεσολαβούν στην επίδραση του κλίματος κινήτρων στην πρόθεση για Υ.Υ.Δ. Τα ευρήματα υποστηρίζουν το θεωρητικό πλαίσιο του Διαπλαισιακού Μοντέλου Κινήτρων και παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για το ρόλο του μαθήματος Φ.Α. στη διαμόρφωση αντιλήψεων για υγιεινές συμπεριφορές.