Από την Προπόνηση στον Αγώνα: Η Επίδραση μίας Παρέμβασης Στρατηγικής Αυτο-Ομιλίας στο Προ-Αγωνιστικό Άγχος και στην Αυτοπεποίθηση Νεαρών Κολυμβητών/τριών
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2022.1670Λέξεις-κλειδιά:
εφαρμοσμένη αθλητική ψυχολογία, αγωνίστηκες συνθήκες, μηχανισμοί αυτο-ομιλίας, κολύμβησηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τις επιδράσεις ενός παρεμβατικού προγράμματος στρατηγικής αυτο-ομιλίας στο προ-αγωνιστικό άγχος και την αυτοπεποίθηση νεαρών αθλητών κολύμβησης σε πραγματικές αγωνιστικές συνθήκες. Στην έρευνα συμμετείχαν 38 αθλητές/τριες αγωνιστικής κολύμβησης (16 αγόρια, 22 κορίτσια) με μέσο όρο ηλικίας στα 14.71 (± 1.39) έτη και αγωνιστική εμπειρία 6.15 (± 1.74) έτη. Η παρέμβαση πραγμα-τοποιήθηκε ανάμεσα σε δύο προκριματικούς για το εθνικό πρωτάθλημα αγώνες, οι οποίοι ήταν προγραμματισμέ-νοι στο εθνικό καλεντάρι με απόσταση οκτώ εβδομάδων. Το προ-αγωνιστικό άγχος και η αυτοπεποίθηση αξιολογήθηκαν σε αυτούς τους αγώνες, Αντίστοιχα, η παρέμβαση είχε διάρκεια οκτώ εβδομάδων, κατά τις οποίες η πει-ραματική ομάδα διδάχτηκε και εξασκήθηκε στη στρατηγική της αυτο-ομιλίας, ενώ η ομάδα ελέγχου ακολούθησε το ίδιο πρόγραμμα προπόνησης αλλά χωρίς αυτο-ομιλία. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι η πειραματική ομάδα παρουσίασε μειωμένο γνωστικό άγχος και αυξημένη αυτοπεποίθηση στον αγώνα μετά την παρέμβαση, ενώ δεν παρατηρήθηκαν αλλαγές για την ομάδα ελέγχου. Συνολικά τα αποτελέσματα ανέδειξαν τη σημασία της αυτο-ομιλίας ως μια αποτελεσματική στρατηγική για την ρύθμιση του άγχους και της αυτοπεποίθησης σε αγωνιστικές συνθήκες και υποστηρίζουν θεωρήσεις ότι η ρύθμιση του άγχους μπορεί να είναι ένας από τους μηχανισμούς που ερμηνεύουν τα ευεργετικά αποτελέσματα της αυτο-ομιλίας στην αθλητική απόδοση.