Η Σχέση Μεταξύ Κινητικών Δεξιοτήτων και Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδιά Ηλικίας 1-15 Ετών Με ή Χωρίς Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/και Αναπηρία

Συγγραφείς

  • Αιμιλία Ρούβαλη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
  • Βασιλική Ρήγα Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2021.1556

Λέξεις-κλειδιά:

επιτελικές λειτουργίες, κινητικές δεξιότητες, γνωστική ανάπτυξη, κινητική ανάπτυξη, παιδιά

Περίληψη

Από την εποχή του Piaget και της θεωρίας για τη γνωστική ανάπτυξη έως την οπτική της ενσώματης νόησης, είναι κοινώς αποδεκτό μεταξύ των ερευνητών πως η κινητική και η γνωστική ανάπτυξη είναι στενά συνδεδεμένες. Τα τελευταία είκοσι χρόνια παρουσιάζεται ένα συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον από την ερευνητική κοινότητα για τη μελέτη της σχέσης αυτής και τον προσδιορισμό της σημαντικότητάς της. Το παρόν άρθρο έχει ως στόχο να παρουσιάσει τα τελευταία δεδομένα των ερευνών που εξετάζουν τη σχέση μεταξύ της αδρής κινητικότητας και των επιτελικών λειτουργιών σε παιδιά ηλικίας 1-15 ετών. Τα αποτελέσματα της επισκόπησης των ερευνών υποδηλώνουν πως η συσχέτιση μεταξύ των δύο αυτών εννοιών δύναται να κυμαίνεται από στατιστικά ασήμαντη έως σημαντική, αναλόγως του δείγματος (ηλικία, ικανότητες και δεξιότητες), και της μεθόδου αξιολόγησης των επιτελικών λειτουργιών. Παρατηρείται, όμως, σταθερά στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ των επιτελικών λειτουργιών και των πιο πολύπλοκων κινητικών δεξιοτήτων. Οι συγγραφείς του άρθρου προτείνουν την περαιτέρω διερεύνηση της συσχέτισης των επιτελικών λειτουργιών και της αδρής κινητικότητας σε παιδιά 3-5 ετών, καθώς και την ανάπτυξη κατάλληλων μεθόδων αξιολόγησης των επιτελικών λειτουργιών σε παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο στην Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο καθίσταται δυνατή η ανάπτυξη και αξιολόγηση κινητικών προγραμμάτων παρέμβασης που θα σκοπεύουν τόσο στην κινητική ανάπτυξη, όσο και στην ενίσχυση των επιτελικών λειτουργιών σε παιδιά.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2021-03-31

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Ρούβαλη Α., & Ρήγα Β. (2021). Η Σχέση Μεταξύ Κινητικών Δεξιοτήτων και Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδιά Ηλικίας 1-15 Ετών Με ή Χωρίς Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/και Αναπηρία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 19(1), 17–29. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2021.1556

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα