Εφαρμόζοντας το Μοντέλο Διδασκαλίας Υπευθυνότητας του Hellison στο Μάθημα Φυσικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου: Μία Πρακτική Έρευνα Δράσης
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2019.1528Λέξεις-κλειδιά:
προσωπική και κοινωνική υπευθυνότητα, Εργαλείο Αξιολόγησης της Διδασκαλίας με βάση την Υπευθυνότητα, στρατηγικές διδασκαλίαςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να περιγράψει το πλαίσιο της πρακτικής έρευνας δράσης και τον τρόπο που εφαρμόστηκε από έναν εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής (ΦΑ), στην προσπάθειά του να κατανοήσει περισσότερο το μοντέλο Διδασκαλίας Προσωπικής και Κοινωνικής Υπευθυνότητας (Teaching Personal and Social Responsibility ή TPSR) στην πράξη και να βελτιώσει την εφαρμογή του. Ο εκπαιδευτικός προσπάθησε να εναρμονίσει την πρακτική του με το μοντέλο συμπεριλαμβάνοντας στη διδασκαλία του διάφορες στρατηγικές προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες που συνεπάγεται η διδασκαλία της ΦΑ στο δημοτικό σχολείο. Οι εννέα στρατηγικές διδασκαλίας ενός εργαλείου παρατήρησης και αναστοχασμού, γνωστού και ως Εργαλείου Αξιολόγησης της Διδασκαλίας με βάση την Υπευθυνότητα (Tool for Assessing Responsibility-based
Education ή TARE), τεκμηρίωσαν και διαμόρφωσαν την εφαρμογή του TPSR και τη διαδικασία ανάπτυξης διδακτικών περιεχομένων. Επιμέρους τακτικές, που συμπεριλαμβάνονταν σε καθεμιά από τις παραπάνω στρατηγικές διδασκαλίας, προσαρμόστηκαν στις υπάρχουσες ή επινοήθηκαν από την αρχή προκειμένου να ικανοποιήσουν τις περιστασιακές ανάγκες κάθε μαθήματος· εξάλλου, η εφαρμογή του μοντέλου TPSR χρειάζεται κάθε φορά να αναδιαμορφωθεί και να προσαρμοστεί στο στυλ διδασκαλίας του κάθε εκπαιδευτικού, στους μαθητές και στα περιεχόμενα διδασκαλίας. Η συγκεκριμένη έρευνα δράσης μέσα από τη διδασκαλία της ΦΑ στο σχολείο παρείχε τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εμπνευστεί από τη δομή και τις στρατηγικές του TPSR για να αλλάξει τις πρακτικές διδασκαλίας του, ώστε να εκφράζουν καλύτερα την προσωπική του φιλοσοφία και όσα θα ήθελε να μεταλαμπαδεύσει στους μαθητές ή τις μαθήτριές του. Αυτή η αλλαγή των πρακτικών διδασκαλίας του φάνηκε να έχει εδραιώσει ένα θετικό μαθησιακό κλίμα και να έχει βοηθήσει τους μαθητές να υιοθετήσουν περισσότερη υπευθυνότητα τόσο στην προσωπική τους συμπεριφορά όσο και στη συμπεριφορά τους προς τους άλλους.