Δομική Εγκυρότητα του Ερωτηματολογίου «Μέτρηση Κινήτρων για Φυσικές Δραστηριότητες» (Motives for Physical Activity Measure-Revised - MPAM-R) σε Μαθητές και Μαθήτριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2019.1520Λέξεις-κλειδιά:
κίνητρα, ερωτηματολόγιο, εφηβική ηλικία, φυσική δραστηριότηταΠερίληψη
Η περίοδος της εφηβικής ηλικίας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι νέοι διαμορφώνουν στάσεις ζωής οι οποίες θα τους ακολουθήσουν μεταγενέστερα. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η προσαρμογή από την Αγγλική στην Ελληνική γλώσσα του ερωτηματολογίου «Μέτρηση Κινήτρων για Φυσικές Δραστηριότητες» (Motives for Physical Activity Measure-Revised - MPAM-R; Ryan, Frederick, Lepes, Rubio, & Sheldon, 1997). Το δείγμα αποτελούνταν από 345 μαθητές (Ν = 147) και μαθήτριες (Ν = 198) δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 12 έως 15 ετών (Μηλικίας: 13.78 ± .85). Επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση (Confirmatory Factor Analysis; CFA), έδειξε αποδεκτή προσαρμογή των ερωτήσεων του οργάνου μέτρησης μετά την αφαίρεση έξι ερωτήσεων λόγω
υψηλών φορτίσεων σε άλλους παράγοντες (χ2242 = 586.93, TLI = .906, CFI = .917, RMSEA = .064, RMSEA 90% CI = .058 - .071). Ο δείκτης α του Cronbach έδειξε ότι η αξιοπιστία των πέντε παραγόντων του ερωτηματολογίου (Ενδιαφέρον/Διασκέδαση, Ικανότητα, Εμφάνιση, Φυσική Κατάσταση και Κοινωνικότητα) κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα λαμβάνοντας τιμές από .79 έως .89. Περαιτέρω στατιστικές αναλύσεις έδειξαν ότι υπήρχαν σημαντικές ηλικιακές διαφορές μόνο στον παράγοντα Ενδιαφέρον/Διασκέδαση (F2,336 = 5.740, p < .01) με τα μικρότερης ηλικίας παιδιά να έχουν υψηλότερο σκορ στον παράγοντα Ενδιαφέρον/Διασκέδαση σε σχέση με τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Η χρήση του ερωτηματολογίου «Μέτρηση Κινήτρων για Φυσικές Δραστηριότητες» (MPAM-R; Ryan et al., 1997), προσαρμοσμένo στην ελληνική γλώσσα, θα μπορούσε να συμβάλει στην ουσιαστι-
κότερη εκτίμηση των κινήτρων που ωθούν τους εφήβους να συμμετέχουν σε φυσικές δραστηριότητες (ΦΔ). Τέλος, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής για να αξιολογούν τα κίνητρα των μαθητών/τριών ως προς τη συμμετοχή τους σε ΦΔ εκτός σχολείου.