Στάσεις και Προδιαθέσεις των Μαθητών/τριών προς τη Φυσική Αγωγή
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2017.1501Λέξεις-κλειδιά:
εγκυρότητα ερωτηματολογίου, στάση, προδιάθεση, αξιολόγησηΠερίληψη
Στη συγκεκριμένη έρευνα έγινε προσπάθεια στάθμισης ενός εργαλείου, με βάση τις θεωρίες των στάσεων και της ψυχομετρίας, που να διερευνά τη στάση των μαθητών προς τη Φυσική Αγωγή (ΦΑ) και την αξιολόγηση στη ΦΑ, καθώς και τις διαφορές ως προς τη βαθμίδα εκπαίδευσης και το φύλο. Στην έρευνα συμμετείχαν 638 μαθητές/τριες (327 αγόρια, 311 κορίτσια) Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού, Α’ γυμνασίου και Α’ λυκείου. Χρησιμοποιήθηκαν δυο διαφορετικές κλίμακες εξέτασης των στάσεων προς τη ΦΑ: α) των Phillips και Silverman (2012), που εξετάζουν τους παράγοντες «γνωστικό» και «συναισθηματικό», β) των Hilland, Stratton, Vinson και Faircloufh (2009), που εξετάζουν τους παράγοντες «αντιλαμβανόμενη αξία στη ΦΑ» και «αντιλαμβανόμενη ικανότητα στη ΦΑ». Επιπλέον, αναπτύχθηκε κλίμακα για την εξέταση των στάσεων των μαθητών ως προς την αξιολόγηση στη ΦΑ. Εξετάστηκε η εσωτερική συνοχή των κλιμάκων με το συντελεστή α του Cronbach (1951) και η δομική εγκυρότητα μέσω διερευνητικής παραγοντικής ανάλυσης. Οι συσχετίσεις των παραγόντων εξετάστηκαν με βάση το συντελεστή Pearson. Όλες οι κλίμακες είχαν αποδεκτό δείκτη εσωτερικής συνοχής (α > .70), ενώ η επιβεβαιωτική ανάλυση απέδωσε ικανοποιητικούς δείκτες. Από τις αναλύσεις των συσχετίσεων παρατηρούνται τα παρακάτω: ο γνωστικός παράγοντας έχει στατιστικά μεγάλη συσχέτιση με τον συναισθηματικό και τον παράγοντα αντιλαμβανόμενη αξία στη ΦΑ, ο οποίος έχει στατιστικά μεγάλη συσχέτιση με τους παράγοντες γνωστικό, συναισθηματικό και στάση προς την αξιολόγηση στη ΦΑ. Επίσης, η στάση των μαθητών/τριών προς τη ΦΑ και την αξιολόγηση σχεδόν σε όλους τους παράγοντες είναι θετικότερη στο δημοτικό και στο γυμνάσιο ενώ μειώνεται αρκετά στο λύκειο. Δεν παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς το φύλο των μαθητών/τριών και ως προς το φύλο των εκπαιδευτικών. Ο υψηλός βαθμός αξιοπιστίας και εγκυρότητας του συγκεκριμένου εργαλείου επισημαίνει τη σημαντικότητα των μελλοντικών αποτελεσμάτων στην έρευνα των στάσεων των μαθητών/τριών προς το μάθημα της ΦΑ.