Η Επίδραση Ολιγόλεπτων Κινητικών Δραστηριοτήτων Εντός της Τάξης σε Ψυχοκοινωνικές Μεταβλητές Μαθητών Δημοτικού
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2017.1497Λέξεις-κλειδιά:
δεκάλεπτες κινητικές δραστηριότητες, διασκέδαση, προσωπικοί προσανατολισμοί, παρακίνηση, ενεργός εμπλοκήΠερίληψη
Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνηθεί η επίδραση των ολιγόλεπτων προγραμμάτων άσκησης εντός της τάξης στη διασκέδαση, στην προσπάθεια, στη συμπεριφορική και συναισθηματική εμπλοκή, στη συμπεριφορική και συναισθηματική δυσαρέσκεια, στους στόχους επίτευξης, στο αντιλαμβανόμενο κλίμα παρακίνησης, στο άγχος μαθητών και μαθητριών Δ’, Ε’, ΣΤ’ τάξης δημοτικού σχολείου. Στην έρευνα συμμετείχαν 160 μαθητές και 186 μαθήτριες (Ν = 346), ηλικίας 10 έως 12 ετών (ΜΟηλικίας = 11.32 ± .76). Η πειραματική ομάδα (ΟΠ = 130), εφάρμοσε παρεμβατικό πρόγραμμα δεκάλεπτων κινητικών - σωματικών δραστηριοτήτων μέσα στην τάξη για οκτώ εβδομάδες, ενώ η ομάδα ελέγχου (ΟΕ = 216) ακολούθησε το τυπικό πρόγραμμα του σχολείου. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη χρήση κατάλληλα προσαρμοσμένων ερωτηματολογίων, τα οποία συμπληρώθηκαν από τους μαθητές και μαθήτριες των δύο ομάδων πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος παρέμβασης. Όλες οι κλίμακες είχαν αποδεκτούς δείκτες εσωτερικής συνοχής (α > .60). Η ανάλυση συνδιακύμανσης (ANCOVA) έδειξε ότι υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δυο ομάδων ως προς τον προσανατολισμό στη δουλειά και στο εγώ, το κλίμα παρακίνησης με έμφαση στη μάθηση και την απόδοση, τη διασκέδαση και την προσπάθεια (p < .05). H ομάδα παρέμβασης είχε υψηλότερα σκορ στη 2η μέτρηση σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Αντίθετα, δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δυο ομάδων ως προς τη συμπεριφορική και συναισθηματική εμπλοκή, τη συμπεριφορική και συναισθηματική δυσαρέσκεια, το άγχος. Εν κατακλείδι, τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης μπορούν να τεθούν ως βάση για πρακτικές εφαρμογές στα πλαίσια μαθημάτων εντός της τάξης και για μελλοντικές ερευνητικές αναζητήσεις στο χώρο του σχολείου.