Η Σχέση της Αυτο-Αναφερόμενης Φυσικής Δραστηριότητας με την Ευχαρίστηση, την Πρόθεση, τον Αντιλαμβανόμενο Έλεγχο Συμπεριφοράς και τις Βασικές Ψυχολογικές Ανάγκες Νεαρών Αθλητών Ποδοσφαίρου
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2016.1481Λέξεις-κλειδιά:
Φυσική δραστηριότητα, ευχαρίστηση, παρακίνηση, θεωρία Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς, ποδόσφαιροΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξετάσει την πιθανή σχέση της αυτο-αναφερόμενης φυσικής δραστηριότητας (ΦΔ) με την ευχαρίστηση, τις προθέσεις, τον αντιλαμβανόμενο έλεγχο συμπεριφοράς για συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα ήπιας, μέτριας και έντονης άσκησης και τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες (αυτονομία, ικανότητα, σχέσεις με τους άλλους) νεαρών αθλητών ποδοσφαίρου. Επίσης, σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει εάν οι νεαροί αθλητές ποδοσφαίρου συμμετέχουν συστηματικά σε έντονη ΦΔ (ΕΦΔ). Το δείγμα της έρευνας ήταν 329 νεαροί αθλητές ποδοσφαίρου (M ηλικίας: 11.99 ± 1.29 έτη), οι οποίοι προερχόταν από 13 συλλόγους της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας (Ελλάδα). Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν μια σειρά έγκυρων και αξιόπιστων ερωτηματολογίων που μετρούσαν τα επίπεδα ΦΔ, την ευχαρίστηση, την πρόθεση και τον αντιλαμβανόμενο έλεγχο συμπεριφοράς για συμμετοχή σε ήπια, μέτρια και έντονη ΦΔ και τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ευχαρίστηση, η πρόθεση για συμμετοχή σε έντονη ΦΔ (ΠΕΦΔ), ο αντιλαμβανόμενος έλεγχος συμπεριφοράς για συμμετοχή σε έντονη ΦΔ (ΑΕΣΕΦΔ), η αυτονομία, η ικανότητα και οι σχέσεις με τους άλλους σχετιζόταν θετικά με την έντονη ΦΔ (ΕΦΔ). Όσον αφορά στην αυτο-αναφερόμενη ΦΔ, η συντριπτική πλειοψηφία των νεαρών αθλητών ποδοσφαίρου (90%) κατατάχθηκαν ως εντόνως φυσικά δραστήριοι, αφού πληρούσαν κατά πολύ το κριτήριο των 24 μονάδων που θέτει ο Godin (2011) στον Εβδομαδιαίο Δείκτη Άσκησης για Υγεία (ΕΔΑΥ), ο οποίος σχετίζεται με σημαντικά οφέλη για την υγεία τους. Τα παραπάνω αποτελέσματα μπορεί να αποτελέσουν ένα «οδηγό» για τους προπονητές ποδοσφαίρου έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα «κλίμα παρακίνησης» που θα δίνει έμφαση στην αύξηση της ευχαρίστησης, της πρόθεσης και του αντιλαμβανόμενου ελέγχου συμπεριφοράς για συμμετοχή σε ΕΦΔ και των τριών βασικών ψυχολογικών αναγκών των αθλητών τους.