Σχεδιασμός, Εφαρμογή και Αξιολόγηση ενός Προγράμματος Κολύμβησης στο Δημοτικό Σχολείο
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2014.1425Λέξεις-κλειδιά:
κολύμβηση, σχολείο, διδασκαλία κολύμβησης, Φυσική Αγωγή, Αναλυτικό πρόγραμμα Φυσικής ΑγωγήςΠερίληψη
Η διδασκαλία της κολύμβησης στο δημοτικό σχολείο στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι υποχρεωτική. Στα περισσότερα δημόσια σχολεία η κολύμβηση δε διδάσκεται ούτε εμπεριέχεται στα περιεχόμενα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται ο σχεδιασμός, η εφαρμογή και η αξιολόγηση ενός προγράμματος διδασκαλίας της κολύμβησης στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. Η εργασία αυτή αναλύει την καινοτομία, τη σύγχρονη διδακτική προσέγγιση καθώς επίσης και τα προβλήματα εφαρμογής του προγράμματος. Εκατόν πενήντα ένα μαθητές έξι σχολείων συμμετείχαν στη μελέτη. Τα τρία σχολεία συμμετείχαν στα μαθήματα, ενώ τα άλλα τρία αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου. Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε πριν και μετά την περίοδο εφαρμογής μέσω ερωτηματολογίων τα οποία μέτρησαν: α) το επίπεδο των γνώσεων των μαθητών για την κολύμβηση β) το επίπεδο της εσωτερικής παρακίνησης των μαθητών για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και γ) τη στάση τους απέναντι στο διδακτικό αντικείμενο. Επιπλέον αξιολογήθηκε η στάση προς το πρόγραμμα της κολύμβησης, των γονέων και των εκπαιδευτικών των σχολείων που
συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Έγινε περιγραφική ανάλυση και ανάλυση διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις για το στατιστικό έλεγχο των διαφορών των τιμών που παρουσίασαν οι μαθητές πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος. Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα διδασκαλίας της κολύμβησης βελτίωσαν σημαντικά το επίπεδο γνώσης τους για την κολύμβηση, καθώς επίσης και τη στάση τους προς το συγκεκριμένο μάθημα. Η εσωτερική παρακίνηση των μαθητών ήταν υψηλή από την αρχή του προγράμματος και παρέμεινε υψηλή ακόμη και μετά το τέλος αυτού, ενώ εξαιρετικά θετικές ήταν οι στάσεις των γονέων και των εκπαιδευτικών απέναντι στο πρόγραμμα. Η διδασκαλία της κολύμβησης μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλο αριθμό σχολείων της χώρας μας, ώστε το δημοτικό σχολείο να γίνει φορέας εκμάθησης μιας δεξιότητας χρήσιμης και
ωφέλιμης για τους νέους σε μια χώρα σαν την Ελλάδα.