Η Επίδραση της Ανατροφοδότησης με Αυτοπαρατήρηση στη Μάθηση του Σέρβις στην Πετοσφαίριση, στα Πλαίσια του Μαθήματος της Φυσικής Αγωγής
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2012.1382Λέξεις-κλειδιά:
Αθλητικές Δεξιότητες, Αυτό-παρατήρηση, Βίντεο-ανατροφοδότησηΠερίληψη
Ο σκοπός αυτής της έρευνας ήταν να αξιολογήσει (ποσοτικά και ποιοτικά) την αποτελεσματικότητα δύο διαφορετικών μεθόδων παροχής επαυξημένης ανατροφοδότησης σχετικά με τη διδασκαλία του σέρβις από πάνω στην πετοσφαίριση. Συμμετείχαν 162 μαθητές της πρώτης γυμνασίου που κατανεμήθηκαν σε δύο τυχαίες ομάδες διδασκαλίας. Στην πρώτη ομάδα, οι μαθητές λάμβαναν ανατροφοδότηση μέσω αυτοπαρατήρησης με τη χρήση βίντεο παράλληλα με προφορική (πειραματική ομάδα) ενώ στη δεύτερη ομάδα μόνο προφορική (ομάδα ελέγχου). Και στις δύο περιπτώσεις η ανατροφοδότηση δινόταν μετά την εκτέλεση της
δεξιότητας. Πραγματοποιήθηκαν 8 μαθήματα διάρκειας σαράντα λεπτών αφιερωμένα στην εκμάθηση της τεχνικής του σέρβις. Έγιναν τρείς μετρήσεις αξιολόγησης, μία πριν την έναρξη, μία με το τέλος της παρέμβασης, και μία τρείς μήνες μετά. Επιπλέον, αξιολογήθηκε ποιοτικά από δυο παρατηρητές, η βελτίωση της τεχνικής εκτέλεσης του σέρβις από τους μαθητές των δυο
ομάδων. Σα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντική βελτίωση και για τις δύο ομάδες. Επειδή υπήρχαν διαφορές μεταξύ των ομάδων στην αρχική μέτρηση έγινε ανάλυση συνδιακύμανσης επαναλαμβανόμενων μετρήσεων (RM-ANCOVA), η οποία έδειξε ότι η
πειραματική ομάδα παρουσίασε σημαντικά μεγαλύτερη βελτίωση και διατήρησε τις βελτιώσεις σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Σα αποτελέσματα αυτά επιβεβαιώθηκαν και από την οπτική αξιολόγηση (που επικεντρωνόταν σε σημεία κλειδιά) της ποιότητας εκτέλεσης του σέρβις. Υαίνεται, ότι η επαυξημένη ανατροφοδότηση συμβάλλει σημαντικά στην ποιοτικότερη εκμάθηση αθλητικών δεξιοτήτων. Επιπλέον, φάνηκε ότι η παροχή ανατροφοδότησης με την βοήθεια βίντεο είναι σημαντικά αποτελεσματικότερος τρόπος για την σωστή και γρήγορη εκμάθηση της δεξιότητας του σέρβις από πάνω στην πετοσφαίριση. Η χρήση νέων τεχνολογιών για την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας, μπορεί να είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των καθηγητών Υυσικής Αγωγής για αποτελεσματικότερη και ουσιαστικότερη μάθηση.