Σχολικά Προγράμματα Παρέμβασης για την Πρόληψη των Καρδιαγγειακών Ασθενειών: Μια Συστηματική Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2011.1366Λέξεις-κλειδιά:
αρτηριακή πίεση, άσκηση, δίαιτα, διατροφή, λιπίδια, παχυσαρκία, πρόληψη, σχολείο, τρόπος διαβίωσηςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας, ήταν η ανασκόπηση της επιστημονικής βιβλιογραφίας, σχετικά με τα αποτελέσματα σχολικών παρεμβάσεων, που είχε ως σκοπό την μείωση των παραγόντων κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών ασθενειών σε νέους και εφήβους. Οι καρδιαγγειακές ασθένειες είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις αναπτυγμένες χώρες. Οι κυριότεροι τροποποιήσιμοι παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών ασθενειών τους οποίους μπορούμε να επηρεάσουμε είναι η υπέρταση, τα αυξημένα επίπεδα LDL-C και τριγλυκεριδίων, τα χαμηλά επίπεδα HDL-C, η παχυσαρκία και η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας. Αρκετές σχολικές παρεμβάσεις, που έχουν ως στόχο την προαγωγή της υγείας στο σχολικό περιβάλλον, έχουν αναπτυχτεί και δοκιμαστεί. Από την ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, φαίνεται η εξέλιξη του τρόπου προσέγγισης των παρεμβάσεων καθώς και ότι τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων ποικίλουν και εξαρτώνται από την διάρκεια του παρεμβατικού προγράμματος, την ηλικία και το φύλο των συμμετεχόντων, τη διάρκεια της παρέμβασης και το περιεχόμενο του παρεμβατικού προγράμματος. Σε αρκετά προγράμματα παρέμβασης βελτιώθηκαν οι εξεταζόμενοι παράγοντες κινδύνου, ενώ σε κάποια άλλα υπήρχαν περιορισμένα αποτελέσματα. Επιπλέον μελέτες είναι απαραίτητες για την βελτίωση των προγραμμάτων παρέμβασης, που έχουν ως σκοπό την μείωση των παραγόντων κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών ασθενειών σε παιδιά και εφήβους όσον αφορά την καταλληλότερη διάρκεια, δοσολογία και το εκπαιδευτικό περιεχόμενό τους.