Προσανατολισμός Στόχων Αθλητριών και Προτιμώμενη Ηγετική Συμπεριφορά Προπονητή: Μια Διερευνητική Μελέτη Στη Συγχρονισμένη Κολύμβηση
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2009.1339Λέξεις-κλειδιά:
προσανατολισμοί στόχων, προτιμώμενη ηγετική συμπεριφορά, συγχρονισμένη κολύμβησηΠερίληψη
Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της σχέσης του προσανατολισμού στόχων των αθλητριών συγχρονισμένης κολύμβησης, με την προτίμησή τους για την ηγετική συμπεριφορά των προπονητών και προπονητριών τους, καθώς επίσης, η μελέτη των διαφορών μεταξύ των αγωνιστικών κατηγοριών στις εξεταζόμενες μεταβλητές. Στην έρευνα συμμετείχαν 165 Ελληνίδες αθλήτριες συγχρονισμένης κολύμβησης, από τις οποίες οι 75 ήταν στην κατηγορία κορασίδων Α΄ (13.4±0.5 ετών), οι 54 νεανίδων (15.9±0.8 ετών) και οι 36 στην κατηγορία γυναικών (22.4±2.9 ετών). Οι αθλήτριες, σε συνθήκες προπόνησης, συμπλήρωσαν το Ερωτηματολόγιο Αθλητικού Προσανατολισμού και την Κλίμακα Ηγετικής Συμπεριφοράς στον Αθλητισμό (προτιμώμενος τύπος). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι στην Κλίμακα Ηγετικής Συμπεριφοράς υπήρξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές, ανάμεσα στις κατηγορίες, στην αυταρχική συμπεριφορά, όπου οι μέσες τιμές ήταν σημαντικά μεγαλύτερες στις γυναίκες σε σύγκριση με τις νεανίδες και κορασίδες. Το ίδιο παρατηρήθηκε και στον παράγοντα προσανατολισμός στο Εγώ του Ερωτηματολογίου Αθλητικού Προσανατολισμού. Το μοντέλο των κανονικών συσχετίσεων με ανεξάρτητες μεταβλητές τους παράγοντες του Ερωτηματολογίου Αθλητικού Προσανατολισμού και εξαρτημένες μεταβλητές τους παράγοντες της Κλίμακας Ηγετικής Συμπεριφοράς έδειξε ότι ο προσανατολισμός στο Εγώ των αθλητριών συσχετίζεται κυρίως με την προτίμηση που έχουν σε προπονητές οι οποίοι δίνουν έμφαση στην προπόνηση και οδηγίες, ενώ ο προσανατολισμός στο έργο οδηγεί τις αθλήτριες στην αντίληψη ότι ο προπονητής τους πρέπει να τούς παρέχει ικανοποιητική θετική ανατροφοδότηση. Συμπερασματικά, ο προσανατολισμός στόχων των αθλητριών συγχρονισμένης κολύμβησης, επηρεάζει την προτίμηση για την ηγετική συμπεριφορά των προπονητών τους.