Αξιολόγηση της Επίδρασης ενός Προγράμματος Φυσικής Αγωγής στην Παιγνιώδη Συμπεριφορά Παιδιών Προσχολικής ηλικίας: Μια Ποιοτική Προσέγγιση
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2008.1226Λέξεις-κλειδιά:
παιγνιώδης συμπεριφορά, προσχολική ηλικία, συνεντεύξεις, παρέμβαση, φυσική αγωγήΠερίληψη
Η παρούσα εργασία σχεδιάστηκε για να εξετάσει την επίδραση ενός προγράμματος ενίσχυσης της παιγνιώδους συμπεριφοράς στους τέσσερις τομείς ανάπτυξης, κινητικό, νοητικό, κοινωνικό και συναισθηματικό. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε έξι τάξεις νηπιαγωγείων της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, στις οποίες φοιτούσαν παιδιά ηλικίας 5-6 ετών. Στα τμήματα αυτά φοιτούσαν 124 παιδιά (56 αγόρια και 68 κορίτσια). Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής που εφαρμόστηκε απαρτιζόταν από 32 ημερήσια πλάνα μαθημάτων, τα οποία εφαρμόζονταν δύο φορές την εβδομάδα για 16 εβδομάδες. Κύριοι άξονες για την ανάπτυξη των ημερησίων μαθημάτων ήταν: α) ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων, β) συνεργασία με τους άλλους και κατανόηση των ατομικών διαφορών, και γ) ενεργοποίηση της δημιουργικής σκέψης. Για την αξιολόγηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις ημι-δομημένης μορφής με τις εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής. Από τις εκφράσεις που χρησιμοποίησαν οι εκπαιδευτικοί αναφορικά με το πρόγραμμα ενίσχυσης της παιγνιώδους συμπεριφοράς, σαφώς διαφαίνεται η θετική του επίδραση και στους τέσσερις τομείς ανάπτυξης του παιδιού. Επίσης, οι συνεντεύξεις αποκάλυψαν επιπλέον εκφάνσεις των διαστάσεων της παιγνιώδους συμπεριφοράς, οι οποίες δε θα μπορούσαν να είχαν εντοπιστεί εάν είχε χρησιμοποιηθεί κάποια ποσοτική μέθοδος αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής θα πρέπει να αξιοποιήσουν τη φυσική τάση των παιδιών για ενασχόληση με παιγνιώδεις δραστηριότητες για την ολόπλευρη ανάπτυξή των.