Η Επίδραση ενός Πιλοτικού Προγράμματος Εξάσκησης Βασικών Δεξιοτήτων Καλαθοσφαίρισης σε Άτομα με Μέτρια Νοητική Υστέρηση
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2007.1213Λέξεις-κλειδιά:
αθλοπαιδιές, φυσική κατάσταση, άτομα με ειδικές ανάγκες, ανάθεση έργουΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξεταστεί εάν η συμμετοχή ενηλίκων ατόμων με μέτρια νοητική
υστέρηση, σε εξειδικευμένο πρόγραμμα εξάσκησης, στις βασικές δεξιότητες της καλαθοσφαίρισης, βελτιώνει
τόσο τις κινητικές δεξιότητες όσο και τη φυσική τους κατάσταση. Στο πρόγραμμα εξάσκησης συμμετείχαν 4
μαθητές και 4 μαθήτριες, με μέτρια νοητική υστέρηση, ηλικίας 17 έως 21 ετών. Η διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος ήταν 12 εβδομάδες. Το κάθε πρόγραμμα εξάσκησης ήταν διάρκειας 40 λεπτών και διεξάγονταν
τρεις φορές την εβδομάδα. Οι συμμετέχοντες, χωρίσθηκαν σε δύο ομάδες των 4 ατόμων (2 αγόρια και 2 κορίτσια σε κάθε ομάδα) και εξασκήθηκαν στα ίδια αντικείμενα. Μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν πριν και μετά από το τέλος εφαρμογής του παρεμβατικού προγράμματος εξάσκησης και αξιολογήθηκαν: α) δεξιότητες της
καλαθοσφαίρισης με τη δέσμη “Basketball skills test of the Special Olympics” και β) επιλεγμένες μεταβλητές
της φυσικής κατάστασης. Από την ανάλυση των δεδομένων φάνηκε ότι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα εξάσκησης πέτυχαν καλλίτερες επιδόσεις κατά τη δεύτερη μέτρηση στις δεξιότητες της καλαθοσφαίρισης και σε
όλες τις παραμέτρους της φυσικής κατάστασης. Ωστόσο στατιστικά σημαντικές διαφορές σημειώθηκαν στις
δεξιότητες της πάσας, της ντρίπλας αλλά και στην καρδιοαναπνευστική αντοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς της παρούσας έρευνας, τα παραπάνω αποτελέσματα φανερώνουν ότι τα άτομα με μέτρια νοητική
υστέρηση που συμμετέχουν σε εξειδικευμένα προγράμματα εξάσκησης των βασικών δεξιοτήτων καλαθοσφαίρισης, βελτιώνουν τη φυσική τους κατάσταση. Στις απλές δεξιότητες της καλαθοσφαίρισης βελτιώνονται περισσότερο από αυτές που απαιτούν ακρίβεια, ταχύτητα και συνδυασμό αυτών.