Φυσική Κατάσταση, Διατροφικές Συνήθειες και Καθημερινές Κινητικές Δραστηριότητες Παχύσαρκων και μη, Μαθητών Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης Δημοτικού Σχολείου
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2007.1182Λέξεις-κλειδιά:
παχυσαρκία, eurofit test, διατροφικές συνήθειεςΠερίληψη
Σκοπός της έρευνας ήταν να εξεταστούν οι διαφορές μεταξύ μαθητών και μαθητριών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δημοτικού σχολείου με διαφορετικό δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), σε επιλεγμένες παραμέτρους αξιολόγησης της φυσικής κατάστασης, αλλά και σε κάποιες καθημερινές διατροφικές και κινητικές τους συνήθειες. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 141 μαθητές και μαθήτριες (67 αγόρια, 74 κορίτσια). Οι μαθητές συμμετείχαν σε δοκιμασίες αξιολόγησης της φυσικής τους κατάστασης με τη χρήση της δέσμης δοκιμασιών Eurofit και συμπλήρωσαν ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο, που αφορούσε στις καθημερινές κινητικές και διατροφικές τους συνήθειες. Σύμφωνα με την τιμή του ΔΜΣ που είχαν, το 17% και το 11.3% κατατάχθηκαν στην κατηγορία των σωματικά υπέρβαρων και παχύσαρκων αντίστοιχα. Από την ανάλυση των δεδομένων (one-way ANOVA), με ανεξάρτητη μεταβλητή το ΔΜΣ, διαπιστώθηκε ότι οι παχύσαρκοι και υπέρβαροι μαθητές είχαν χαμηλότερες επιδόσεις στη δοκιμασία του άλματος σε μήκος άνευ φοράς, στην ταχύτητα σε δρόμο 30m και στο παλίνδρομο τρέξιμο 20m, που προσδιορίζει την καρδιοαναπνευστική τους αντοχή. Επίσης, υιοθετούν καθιστικές καθημερινές συμπεριφορές, όπως πολλές ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης, καθώς και ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες. Τα ευρήματα της έρευνας κάνουν επιτακτική την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις μέσω του μαθήματος φυσικής αγωγής στο σχολείο, με σκοπό την πληροφόρηση για τους κινδύνους υγείας που οφείλονται στην υποκινητικότητα και στις ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, αλλά και για τη δημιουργία συμπεριφορών τέτοιων που θα ωθούν όλους τους μαθητές σε καθημερινή φυσική δραστηριότητα και άσκηση.