Η Επίδραση της Επιδεξιότητας στο Ποδόσφαιρο στη Μάθηση µιας Νέας ∆εξιότητας Ισορροπίας
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2004.1049Λέξεις-κλειδιά:
επιδεξιότητα, ποδόσφαιρο, αντιληπτικο-κινητικός συντονισµός, ισορροπίαΠερίληψη
Στην έρευνα αυτή εξετάσθηκε αν η επιδεξιότητα στο ποδόσφαιρο επηρεάζει την απόδοση και τη µάθηση µίας νέας δεξιότητας η οποία απαιτεί την διαρκή προσαρµογή της στάσης του σώµατος σε δυναµικές οπτικές πληροφορίες. Στην πειραµατική διαδικασία συµµετείχαν 10 έµπειροι ποδοσφαιριστές (ΟΠ) (ηλικία: 21.4±1.7, χρόνια προπόνησης: 8.6±3) και 10 φοιτητές φυσικής αγωγής ίδιας ηλικίας [Οµάδα Ελέγχου(ΟΕ), ηλικία: 20.4 ±0.8], από τους οποίους ζητήθηκε να σταθούν πάνω σε µία διπλή πλατφόρµα δύναµης (ERBE BALANCE SYSTEM) ενώ λάµβαναν οπτικές πληροφορίες σχετικά µε το διάνυσµα της δύναµης του κάθε ποδιού από την οθόνη ενός Η/Υ τοποθετηµένου µπροστά τους. Στόχος της δεξιότητας ήταν να µεταφέρουν το βάρος του σώµατος τους µεταξύ των δύο πλευρών µε τέτοιο τρόπο ώστε το διάνυσµα της δύναµης του κάθε ποδιού να παραµένει µέσα στα όρια που καθορίζονταν οπτικά από τις κυµατοειδείς τροχιές στην οθόνη του υπολογιστή. Η εξάσκηση περιελάµβανε 3 µπλοκ (1 λεπτό διάλειµµα) των 5 επαναλήψεων (10 δευτ διάλειµµα) και 1 µπλοκ των 5 επαναλήψεων 24 ώρες µετά (τεστ διατήρησης). Η µάθηση αξιολογήθηκε από το µέσο όρο (Μ0) και την τυπική απόκλιση (ΤΑ) του χρόνου κίνησης (ΧΚ) και του αριθµού λαθών (ΑΛ) τα οποία υπολογίστηκαν ανά 5 επαναλήψεις. Η στατιστική ανάλυση των αποτελεσµάτων έδειξε ότι οι ποδοσφαιριστές εκτέλεσαν τη δεξιότητα µε σηµαντικά πιο λίγα λάθη στην αριστερή πλευρά (p<0.05) είχαν πιο σταθερή εκτέλεση (p<0.05) και έµαθαν τη δεξιότητα πιο γρήγορα σε σχέση µε την ΟΕ (p<0.05). Συµπεραίνεται ότι η εξειδικευµένη προπόνηση ποδοσφαίρου ενισχύει τη σύζευξη µεταξύ αντίληψης και δράσης διευκολύνοντας έτσι τη µάθηση δεξιοτήτων οι οποίες απαιτούν την άµεση εφαρµογή οπτικών πληροφοριών σε κινητικές εντολές