Μέτρηση Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στην Ελληνική Εκπαίδευση: Μία Πιλοτική Έρευνα
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2022.1572Λέξεις-κλειδιά:
διοίκηση ολικής ποιότητας, εκπαίδευση, διοίκηση σχολικής μονάδας, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δευτεροβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η αρχική διερεύνηση για τη δημιουργία ενός έγκυρου και αξιόπιστου ερωτηματολογίου, βασισμένου στις αρχές του Deming (1982; 1994), το οποίο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βασικό εργαλείο καταγραφής και μέτρησης της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) στην εκπαίδευση στην Ελλάδα. Το δείγμα της πιλοτικής αυτής έρευνας, αποτέλεσαν 84 διευθυντές και υποδιευθυντές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το σύνολο της ελληνικής επικράτειας με τους 40 να είναι άντρες και τις 44 γυναίκες. Η σύνταξη του τελικού ερωτηματολογίου προέκυψε από την επεξεργασία των δύο ερωτηματολογίων του Παπαδόπουλου (2011) και της Winchip (1996), βασισμένα στο μοντέλο ΔΟΠ του Deming (1982) και στη διερεύνηση της αντίστοιχης με την θεωρία του Deming βιβλιογραφίας. Επιπρόσθετα για την αποτίμηση της
ηγεσίας που επιδεικνύουν και την ενίσχυση του νέου ερωτηματολογίου, χρησιμοποιήθηκε το ελληνικό ερωτηματολόγιο μέτρησης μετασχηματιστικής ηγεσίας του διευθυντή των Gkolia, Koustelios, και Belias (2018). Για την ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκαν περιγραφική ανάλυση συχνοτήτων για την καταγραφή των χαρακτηριστικών του δείγματος, διερευνητική ανάλυση για τη δομική εγκυρότητα του ερωτηματολογίου, το τεστ α του Cronbach για την αξιοπιστία εσωτερικής συνοχής του ερωτηματολογίου καθώς και αναλύσεις συσχετίσεων Pearson. Σύμφωνα με τα παραπάνω, διαμορφώθηκε το νέο ερωτηματολόγιο της ΔΟΠ με 32 συνολικά μεταβλητές/ερωτήσεις που φορτίζουν σε επτά τελικούς παράγοντες με αρκετά υψηλά σκορ, πάνω από
τρία στην 5θμια κλίμακα. Επιπρόσθετα, οι πολύ υψηλές τιμές του τεστ αξιοπιστίας σε κάθε παράγοντα, δείχνουν την εσωτερική συνέπεια και αξιοπιστία του ερωτηματολογίου, ενώ τα αποτελέσματα ισχυροποιούνται από τις συσχετίσεις, τόσο μεταξύ των παραγόντων του τελικού ερωτηματολογίου της ΔΟΠ, όσο και από τη συσχέτισή τους με τους παράγοντες του δεύτερου, έγκυρου ερωτηματολογίου. Συμπερασματικά, είναι σημαντική η σύνταξη του τελικού ερωτηματολογίου της κύριας έρευνας ώστε με την ευρεία χρησιμοποίησή του στο χώρο της εκπαίδευσης τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό να καταφέρουν να γενικευθούν τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Συνεπώς, χρειάζεται μια κύρια μελέτη, με πολύ μεγαλύτερο δείγμα, η οποία θα επιβεβαιώσει τα
αποτελέσματα αυτά. Τέλος, μελλοντικοί ερευνητές θα μπορέσουν ενδεχομένως να αποτιμήσουν τα αποτελέσματα της ΔΟΠ στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση χρησιμοποιώντας το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο.