Η Επίδραση της Τοπικότητας και της Επιτυχίας της Ομάδας στην Ταύτιση με την Ομάδα, το Πάθος και την Ψυχολογική Ευημερία

Συγγραφείς

  • Vicky Goltsi School of Psychology, Metropolitan College, Greece
  • Sandy Wolfson Department of Psychology, Northumbria University, UK

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2018.1515

Λέξεις-κλειδιά:

ταύτιση με την ομάδα, κοινωνική ευημερία, συλλογική αυτοεκτίμηση, αρμονικό πάθος, εμμονικό πάθος, εντοπιότητα, επιτυχία ομάδας

Περίληψη

Το μοντέλο ταύτισης με την ομάδα – κοινωνικής ψυχολογικής υγείας (Wann, 2006b) έχει προταθεί για να εξηγήσει τα αποτελέσματα της ταύτισης με την ομάδα στην ψυχολογική και κοινωνική ευημερία των φιλάθλων. Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να επιβεβαιώσει μια σειρά χαρακτηριστικών του μοντέλου εξετάζοντας την επίδραση της εντοπιότητας της ομάδας και της επιτυχίας της ομάδας στο βαθμό ταύτισης των οπαδών, στο πάθος τους, στη συλλογική αυτοεκτίμηση και στην ευημερία. Οπαδοί ποδοσφαίρου στην Ελλάδα έλαβαν μέρος στην διαδικτυακή έρευνα. Διακόσιοι εβδομήντα άνδρες οπαδοί έδωσαν πληροφορίες αναφορικά με την ταύτιση τους με την αγαπημένη τους ομάδα, με το επίπεδο ευημερίας τους, και το πάθος τους για την ομάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η εντοπιότητα της ομάδας (τοπική και μη τοπική ομάδα) δεν άσκησε σημαντική επίδραση στην ευημερία και το πάθος των οπαδών. Αντιθέτως, το επιτυχημένο ιστορικό μιας ομάδας (επιτυχία της ομάδας) είχε στατιστικά σημαντική επίδραση στη συλλογική αυτοεκτίμηση, την ταύτιση με την ομάδα και το εμμονικό πάθος, όπου οι οπαδοί λιγότερο επιτυχημένων ομάδων είχαν υψηλότερο μέσο όρο στις παραπάνω μεταβλητές σε σχέση με τους οπαδούς περισσότερο επιτυχημένων ομάδων. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν προηγούμενες έρευνες που υποστήριξαν την επίδραση της ταύτισης με την ομάδας στην ευημερία των οπαδών, ακόμη και όταν η αγαπημένη τους ομάδα ήταν μακριά τους. Στην εποχή της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και την εγγύτητας που παρέχει το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η δυνατότητα κοινωνικής συναναστροφής με συν-οπαδούς είναι
περισσότερο εμφανής. Επιπλέον, βρέθηκε ότι οι οπαδοί λιγότερο πετυχημένων ομάδων είχαν περισσότερη συλλογική αυτοεκτίμηση, ταύτιση με την ομάδα και εμμονικό πάθος για αυτή, πιθανώς σαν έναν τρόπο να προστατεύσουν την προσωπική τους αυτοεκτίμηση έναντι πιθανολογούμενων απειλών στην αγαπημένη τους ομάδα και κατά συνέπεια στην κοινωνική τους ταυτότητα.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2018-10-31

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Goltsi, V., & Wolfson, S. (2018). Η Επίδραση της Τοπικότητας και της Επιτυχίας της Ομάδας στην Ταύτιση με την Ομάδα, το Πάθος και την Ψυχολογική Ευημερία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 16(3), 106–116. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2018.1515

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Most read articles by the same author(s)