Η Συνεισφορά του Σχολείου στα Επίπεδα της Φυσικής Δραστηριότητας Μαθητών Ηλικίας 10-12 Ετών. Επιδημιολογική Μελέτη

Συγγραφείς

  • Κωνσταντίνος Τάμπαλης Σχολή Επιστημών Αγωγής & Υγείας, Τμήμα Διαιτολογίας-Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα
  • Σοφία Παπουτσάκη Σχολή Επιστημών Αγωγής & Υγείας, Τμήμα Διαιτολογίας-Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα
  • Λάμπρος Συντώσης Σχολή Επιστημών Αγωγής & Υγείας, Τμήμα Διαιτολογίας-Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2016.1476

Λέξεις-κλειδιά:

παιδιά, φυσική δραστηριότητα, σχολείο, αστικές περιοχές, αγροτικές περιοχές, Φυσική Αγωγή

Περίληψη

H φυσική δραστηριότητα (ΦΔ) είναι μία παράμετρος της ζωής των παιδιών η οποία συνδέεται με οφέλη της υγείας τους όπως η αποφυγή απόκτησης υπερβολικού σωματικού βάρους, το καλύτερο ψυχολογικό προφίλ, η προδιάθεση για αυξημένη ΦΔ ως ενήλικες, κ.α. Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνή-σει τα ημερήσια επίπεδα της ΦΔ και ιδιαίτερα τη ΦΔ κατά τη διάρκεια του σχολείου σε ένα αντιπροσωπευτι-κό δείγμα παιδιών. Η παρούσα αποτελεί επιδημιολογική μελέτη. Οι παράμετροι της ΦΔ και οι καθιστικές συνήθειες εκτιμήθηκαν με ένα ερωτηματολόγιο αυτό-δηλούμενης ΦΔ κατάλληλο για παιδιά. Ο Δείκτης Μά-ζας Σώματος (ΔΜΣ) υπολογίστηκε από τις μετρήσεις του ύψους και του σωματικού βάρους. Στην μελέτη συμμετείχε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα Ελλήνων μαθητών/τριών, ηλικίας 10-12 ετών, τα οποία φοιτούσαν στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού σχολείου (N=3195), από αστικές και αγροτικές περιοχές. Η σεξουαλική ωριμότητα των παιδιών δεν αξιολογήθηκε λόγω τεχνικών δυσκολιών. Τα παιδιά που ζούσαν στις αγροτικές περιοχές είχαν υψηλότερα επίπεδα αυτό-δηλούμενης ΦΔ (p<.001) και εκπληρούσαν τις τρέχουσες συστάσεις για ΦΔ σε ένα υψηλότερο ποσοστό σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους των αστικών περιοχών (p<.05). Τα αγόρια είχαν υψηλότερα επίπεδα συνολικής, χαμηλής έως μέτριας έντασης και υψηλής έντασης ΦΔ σε σύγκριση με τα συνομήλικά τους κορίτσια (all p-values <.05), ενώ δεν προέκυψαν διαφορές στις παραμέ-τρους της ΦΔ μεταξύ των μαθητών των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, του ιδίου φύλου. Ο χρόνος της ΦΔ κατά τη διάρ-κεια του σχολείου αντιπροσωπεύει περίπου το 27% της ημερήσιας ΦΔ και στα δύο φύλα. Ο συνολικός χρόνος και ο χρόνος που δαπανήθηκε σε υψηλής έντασης ΦΔ ήταν υψηλότερος τις ημέρες κατά τις οποίες τα παιδιά συμμετείχαν στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ), όπως επίσης και μεταξύ των παιδιών τα οποία παρακο-λουθούν το πρόγραμμα του Ολοήμερου Σχολείου (p<.001), και για τα δύο φύλα. Τέλος, από τα αποτελέσμα-τα προέκυψε ότι κατά τη διάρκεια του σχολείου τα αγόρια συμμετείχαν σε υψηλότερα ποσοστά σε σύγκριση με τα κορίτσια στην καλαθοσφαίριση και το ποδόσφαιρο (p-values <.05), ενώ τα κορίτσια δήλωσαν σημα-ντικά υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής από τα αγόρια στην πετοσφαίριση, τον χορό και το σχοινάκι (p-values<.05). Συμπερασματικά, τα παιδιά που ζούσαν στις αγροτικές περιοχές είχαν υψηλότερα επίπεδα ΦΔ όπως και τα αγόρια σε σύγκριση με τα κορίτσια, ενώ φαίνεται ότι το σχολείο διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στα επίπεδα της ΦΔ των μαθητών ο οποίος θα μπορούσε να αναπτυχθεί περισσότερο με παρεμβάσεις όπως η αύξηση του ωραρίου της ΦΑ.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2016-04-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Τάμπαλης Κ., Παπουτσάκη Σ., & Συντώσης Λ. (2016). Η Συνεισφορά του Σχολείου στα Επίπεδα της Φυσικής Δραστηριότητας Μαθητών Ηλικίας 10-12 Ετών. Επιδημιολογική Μελέτη. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 14(2), 91–101. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2016.1476

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα