Βηματομετρική Φυσική Δραστηριότητα Ατόμων με Νοητική Αναπηρία

Συγγραφείς

  • Ελένη Τεχλικίδου ΤΕΦΑΑ, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης
  • Μαρία Μιχαλοπούλου ΤΕΦΑΑ, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης
  • Θωμάς Κουρτέσης ΤΕΦΑΑ, ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης
  • Εμμανουήλ Σκορδίλης ΤΕΦΑΑ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
  • Νικολέτα Ορφανίδου Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης, Κιλκίς
  • Κωνσταντίνα Μπουρλούκα Κέντρο Κοινωνικής Στήριξης, Κιλκίς

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2015.1446

Λέξεις-κλειδιά:

φυσική δραστηριότητα, νοητική αναπηρία, βηματόμετρο

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη, είχε σκοπό να καταγράψει τη βηματομετρική φυσική δραστηριότητα ατόμων με νο-ητική αναπηρία (ΝΑ) και να διερευνήσει τις επιδράσεις αυτής, στον αριθμό βημάτων που τα άτομα με ΝΑ πραγματοποιούν τις εργάσιμες ημέρες και τις ημέρες του Σαββατοκύριακου, κατά τη διάρκεια του ωραρίου των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και κατά το υπόλοιπο της ημέρας και τέλος τις ημέρες που στο ωρολόγιο πρόγραμμα υπήρχε το μάθημα της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής (ΠΦΑ) και κατά τις ημέρες που δεν υπήρχε το μάθημα της ΠΦΑ. Στη μελέτη αυτή συμμετείχαν συνολικά σαράντα ένα άτομα (N = 41), οι οποίοι φοιτούσαν σε Δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τη γνωμάτευση του Κέντρου Διαδοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης ΚΕΔΔΥ, οι μαθητές είχαν διαγνωσθεί με ελαφριά, μέτρια ή και βαριά ΝΑ (ελαφριά = 12, μέτρια = 19, βαριά = 10, με μ.ο ηλικίας = 24.3 έτη + 9.5 έτη). Από το σύνολο του δείγματος δεκαεννιά (n = 19), ήταν αγόρια και είκοσι δύο (n = 22) ήταν κορίτσια. Η φυσική τους δραστηριό-τητα (αριθμός βημάτων), μετρήθηκε με τη χρήση βηματομέτρων όπου καταγράφονταν ο αριθμός ημερήσιων βημάτων κατά τη διάρκεια μίας πλήρους εβδομάδας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν 6.459 ± 2.766 βήματα ανά ημέρα σχολείου, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τις ημέρες του Σαββατοκύριακου ήταν 4.473 ± 2.797. Κατά τη διάρκεια του ωραρίου των δομών οι αντίστοιχες τιμές ήταν 2.896 ± 119 και για το υπόλοιπο της ημέρας ήταν 3.563 ± 2.185. Πρόσθετα, ο αριθμός βημάτων για τις ημέρες που στο ωρολόγιο πρόγραμμα υπήρχε το μάθημα της ανέρχονταν στις 4.426 ± 1.955, ενώ τις ημέρες που δεν υ-πήρχε το μάθημα της ΠΦΑ, η αντίστοιχη τιμή ήταν 2.293 ± 1.393. Τέλος, παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στις παραπάνω τιμές μεταξύ των ατόμων που είχαν διαγνωσθεί με διαφορετικά επίπεδα ΝΑ. Συμπερασματικά, οι αριθμοί βημάτων που καταγράφηκαν για τα άτομα με ΝΑ είναι χαμηλότερες από αυτές που αναφέρονται για τα άτομα τυπικής ανάπτυξης αντίστοιχης ηλικίας τόσο στη χώρα μας, όσο και στο διεθνή χώρο. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα επιβεβαιώνεται ότι το μάθημα της ΠΦΑ, μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον ημερήσιο αριθμό βημάτων, με στόχο τις θετικές επιδράσεις στην υγεία τους. Επίσης, επιβεβαιώνεται ότι τα άτομα με βαριά ΝΑ πραγματοποιούν σημαντικά μικρότερο αριθμό βημάτων, εύρημα το οποίο ενισχύει τα αποτελέσματα πολύ μικρού αριθμού ερευνών που αναφέρονται στη διεθνή βι-βλιογραφία.

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2015-06-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Τεχλικίδου Ε., Μιχαλοπούλου Μ., Κουρτέσης Θ., Σκορδίλης Ε., Ορφανίδου Ν., & Μπουρλούκα Κ. (2015). Βηματομετρική Φυσική Δραστηριότητα Ατόμων με Νοητική Αναπηρία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 13(1), 76–90. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2015.1446

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3