Φυσική Αγωγή και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Η Επίδραση ενός Προγράμματος Κινητικών Δραστηριοτήτων Υπαίθριας Αναψυχής στην Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2014.1438Λέξεις-κλειδιά:
βιωματική εκπαίδευση, κίνηση, αγωγή υπαίθρου, παιχνίδι, φύση, περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφοράΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ασχολήθηκε με το ρόλο των κινητικών δραστηριοτήτων υπαίθριας αναψυχής στη διαμόρφωση περιβαλλοντικής υπευθυνότηταςκαι τη σύνδεση της Φυσικής Αγωγής με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκε η διαφοροποίηση της αντιλαμβανόμενης πληροφόρησης και της προδιάθεσης για περιβαλλοντική δράσημετά τη συμμετοχή τους σε παρεμβατικό πρόγραμμα κινητικών δραστηριοτήτων υπαίθριας αναψυχής. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 130 παιδιά (71 κορίτσια και 59 αγόρια), ηλικίας 13-17 ετών, από τα οποία 70 άτομα αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα και 60 την ομάδα ελέγχου. Τα παιδιά συμμετείχαν σε δομημένο πρόγραμμα κινητικών δραστηριοτήτων, υπαίθριας αναψυχής, διάρκειας πέντε ημερώνστο οποίο δεν περιλαμβάνονταν πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Η αντιλαμβανόμενη πληροφόρηση και η προδιάθεση για περιβαλλοντική δράση αξιολογήθηκαν με τις κλίμακες των Ζαφειρούδη και Χατζηγεωργιάδη (2013). Για να διαπιστωθούν οι μεταβολές, μετά το παρεμβατικό πρόγραμμα, εκτελέστηκε ανάλυση διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις. Τα αποτελέσματα έδειξαν, τόσο για την αντιλαμβανόμενη πληροφόρηση, όσο και για την προδιάθεση για ατομική περιβαλλοντική δράση και την προδιάθεση για παρότρυνση άλλων για περιβαλλοντική δράση, ότι η ομάδα που συμμετείχε στο παρεμβατικό πρόγραμμα αύξησε τις τιμές σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Συμπερασματικά, η συμμετοχή σε κινητικές δραστηριότητες υπαίθριας αναψυχής επηρεάζει περιβαλλοντικές έννοιες που αποτελούν στόχους της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Δεδομένου ότι οι κινητικές δραστηριότητες αναψυχής αποτελούν μέρος της Φυσικής Αγωγής, προτείνεται η Φυσική Αγωγή να προστεθεί στο πολύ-επιστημονικό και δια-επιστημονικό μοντέλο ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο σχολικό περιβάλλον.